Svensk Fjällröding AB beviljas fortsatt odlingstillstånd

Svensk Fjällröding AB beviljas fortsatt odlingstillstånd

En framgång för företaget, lokalsamhället och nationell matförsörjning

I en avgörande dom för både den svenska fiskodlingsindustrin och nationell matförsörjning, har Svensk Fjällröding AB, en del av Hushållningssällskapet Västernorrland och kunglig hovleverantör, beviljats fortsatt produktionstillstånd i 15 år av Mark- och miljööverdomstolen. Detta beslut är en bekräftelse på företagets engagemang för hållbarhet, kvalitet och innovation, och har en långtgående positiv inverkan på en rad områden. Domen har ännu inte vunnit laga kraft men sannolikheten för resning i högre instans bedöms vara mycket liten.

En ny era för Svensk Fjällröding AB

Med detta nya tillstånd, ser Svensk Fjällröding AB fram emot att fortsätta sin verksamhet med förnyat fokus och energi.

- Det här beslutet är en viktig milstolpe i vår historia, säger Frederik Innala, vd för Hushållningssällskapet Västernorrland och Svensk Fjällröding AB. Det ger oss den stabilitet och förutsägbarhet vi behöver för att investera i framtida innovationer och hållbarhet.

Framsteg och utveckling i lokalsamhället

Svensk Fjällröding AB:s fortsatta drift innebär stabila och säkra arbetstillfällen för invånarna i regionen. Företagets framgång är en drivkraft för den lokala ekonomin och bidrar till samhällsutvecklingen.

- Vår verksamhet är inte bara en viktig arbetsgivare i området, utan också en källa till stolthet och samhällsengagemang, tillägger Frederik Innala.

Ledarskap inom fiskodlingsbranschen

Som en ledare och förebild inom branschen, påverkar Svensk Fjällröding AB inte bara den lokala marknaden, utan bidrar också till en hög standard för hållbar fiskodling nationellt.

- Vårt arbete och framgång ger oss möjlighet att påverka och leda utvecklingen inom hela branschen, vilket är något vi tar på största allvar, förklarar Frederik Innala.

Bidrag till Sveriges självförsörjning och miljö

Detta beslut är också av största vikt för Sveriges förmåga att vara självförsörjande på matmarknaden. I tider av global osäkerhet är lokal produktion av livsmedel mer kritisk än någonsin.

- Genom att säkra vår produktion av högkvalitativ röding bidrar vi inte bara till Sveriges matförsörjning, utan också till miljömålen genom hållbara fiskodlingsmetoder, säger Frederik Innala.

Framtiden ser ljus ut

Med detta nya tillstånd ser Svensk Fjällröding AB fram emot en ljus och hållbar framtid. Företaget är fast beslutet att fortsätta sin resa mot innovation och excellens, alltid med ett öga på det större sammanhanget av miljömässigt och socialt ansvar.

Om Svensk Fjällröding AB

Som en del av Hushållningssällskapet Västernorrland och en erkänd kunglig hovleverantör, är Svensk Fjällröding AB ledande inom hållbar fiskodling. Företaget är engagerat i att leverera högkvalitativa produkter samtidigt som man bidrar till miljö och samhälle.