Fredrik Kjell, VD HusmanHagberg.

Kriget i Ukraina har hittills haft marginell påverkan på den svenska bostadsmarknaden menar HusmanHagbergs Fredrik Kjell i en kommentar till Svensk Mäklarstatistiks februarisiffror

Som framgår av Svensk Mäklarstatistiks senaste rapport fortsätter bostadspriserna i Sverige att öka. Mest stiger de i Stockholmsområdet, både avseende bostadsrätter och villor. Analytikerna på landsomfattande fastighetsmäklarkedjan HusmanHagberg konstaterar att efterfrågan på bostäder är fortsatt stor men att utbudet är litet. Givet den instabila situationen i Europa blir HusmanHagbergs slutsats att den som står i begrepp att sälja sin bostad sannolikt gör klokast i att göra slag i saken eftersom det är svårt att bedöma hur marknaden kommer att se ut framöver.

– Faktum är att vi de senaste veckorna känt av en markant ökad efterfrågan, många bostäder hinner inte ens ut på våra mäklarkontors egna sajter utan säljs direkt via deras kundregister, säger Jim Palmquist som är Försäljningschef på den stora mäklarkedjan.

Fredrik Kjell, HusmanHagbergs VD, reflekterar kring hur rådande världsläge påverkar branschen:

– Det finns en stor oro på många håll om vad som kommer att hända framöver med anledning av kriget i Ukraina. Situationen är annorlunda jämfört med när pandemin drabbade oss, men känslan av att inte veta vad som kommer att ske framöver är densamma.

Som tur var gick det ganska snart från handlingsförlamning till aktiv handling. Krisen skapade en känsla av ”skjut inte upp till morgondagen det du kan göra idag” och framförallt ”skjut inte upp dina drömmar”. Det gjorde att många tog tag i sin bostadsdröm.

– Hur det kommer att bli den här gången vet ingen. Men det vi vet är att det fortfarande finns en stor efterfrågan på bostäder. Människor vill förverkliga sina drömmar om ett nytt boende. Däremot verkar flera säljare mer avvaktande, vilket gör att utbudet går ner på många områden. Självklart spelar sportloven också in i utbudet. Vi har just haft sportlov i Stockholm, som är Sveriges största bostadsmarknad, så det har säkert påverkat senaste veckans både utbud och försäljningar. Nu återstår bara en sportlovsvecka i norra Sverige innan det är vanlig vardag igen i hela landet.

För ytterligare information kontakta: Fredrik Kjell, 070 744 22 43, fredrik.kjell@husmanhagberg.se