P500 och PZ-serien höjer ribban för professionella åkgräsklippare

P500 och PZ-serien höjer ribban för professionella åkgräsklippare

Det växande behovet av professionella – och samtidigt kompakta – maskiner har hållit Husqvarnas konstruktionsteam upptagna. Och nu är resultatet på väg. Den helt nya serien, frontrotorklipparen P500, samt den utvecklade och mycket populära PZ-serien, kommer att göra vardagens arbetsmoment enklare.

Husqvarna går nu in i ett nytt segment på europamarknaden med P500-serien för yrkesbruk, en helt nyutvecklad produkt. Samtidigt lanseras den redan mycket framgångsrika PZ-serien på hemmaplan. Flera innovativa lösningar finns i de båda produktserierna som verkligen kommer att höja ribban när det gäller manövrerbarhet, ergonomi och prestanda.

– Vi är stolta över att vara det enda företaget i branschen som släpper fyra nya proffsåkgräsklippare samma år. Det är en unik prestation och en tydlig signal om att Husqvarna är fast beslutna att fortsätta utvecklingen av klippare för yrkesbruk. P 500-serien fyller ett behov på marknaden för frontrotorklippare, och PZ-serien kommer även i fortsättningen att vara det bästa valet på marknaden när det gäller zero turn-klippare, säger Petter Bengtsson, affärsutvecklingschef på Husqvarna.

P500-serien – Professionell gräsklippning för små, komplexa ytor
Finns i två modeller: P524 är bensindriven och den mer kompakta maskinen i familjen – perfekt för trånga och svårhanterliga ytor. P520D med dieselmotor har samma funktioner som P524, men har en högre prestanda och ett bredare klippaggregat. Serien har flera tillbehör som sopvals, snöblad, snöslunga och hytt vilket gör P500 till en verklig året-runt-maskin. Rekommenderat cirkapris P524, 119 000 kronor* och P520D, 169 000 kronor*.

PZ-serien – Fortsatt högre produktivitet
PZ-serien fortsätter att ge högre produktivitet med det senaste inom avancerade drivsystem. Denna zero turn-klippare finns i två modeller. PZ29, en bensindriven version med en Kawasakimotor och PZ29D med en Kubota-dieselmotor. Båda modellerna ger maximalt klippresultat och gräsklippsspridning vid hög och anpassad hastighet. Noggrant valda komponenter och omsorgsfullt utvecklingsarbete ger inte bara utökad livslängd, utan också enklare servicemoment och minimerad stilleståndstid. Rekommenderat cirkapris PZ29, 94 900 kronor* och PZ29D, 149 000 kronor*.

* Alla maskiner levereras utan klippaggregat som säljs separat.

Läs mer om Husqvarnas trädgårdstraktorer här.

Ingrid Ekström
Epost: ingrid.ekstrom@husqvarna.se

För frågor om koncernen
Husqvarnas pressjour
E-post: press@husqvarna.se

Högupplösta bilder finns att ladda ner under pressfliken på www.husqvarna.se samt på www.perpr.se.

Husqvarnakoncernen är världens största tillverkare av utomhusprodukter som motorsågar, trimmers, gräsklippare och trädgårdstraktorer. De är även ledande i Europa när det gäller bevattningsprodukter och en av världens största tillverkare inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrin. Husqvarna erbjuder produkter till både konsumenter och professionella och har en försäljning i över 100 länder. Nettoomsättningen uppgick 2010 till 32 miljarder kronor och det genomsnittliga antalet anställda var 15 000.