Jörgen Nyström, Kanslichef Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund

Fast adress, fricampare och ”elvagnar” – heta campingtrender som fått fäste

Pandemin och ”Swemester” triggade i gång att allt fler valde att satsa på att köpa en husvagn eller husbil.

En trend som verkar ha fått fäste.

– Signalerna är tydliga. Många av de som valde att hoppa på ”campingtrenden” under pandemin väljer att stanna kvar, säger Jörgen Nyström, kanslichef på HRF, Husvagns- och Husbilsbranschens riksförbund.

Borta bra, men hemma bäst. Kanske en sliten klyscha, men något som stämmer väldigt bra när det kommer till svenskarnas intresse att semestra. Framför allt när det kommer till att utforska Sverige och lokala platser med ett mobilt boende.

– Du kan åka när du vill, vart du vill och med vem du vill. Ibland bara några mil från din fasta punkt. Det viktiga är känslan av frihet och att på ett smidigt sätt bryta vardagen med något annat, säger Jörgen Nyström,

Den positiva starten av året, med en stärkt krona gentemot andra valutor, är en anledning till att branschen tror att 2024 kommer att bli ett betydligt bättre år än föregående. Detsamma gäller signalerna om att räntetoppen förhoppningsvis är nådd och att media pratar om räntesänkningar.

Vad kan man då se för trender under 2024? Och vilka trender som skapades under pandemiåren har slagit rot? Här är några punkter som nuvarande – och blivande –husvagns- och husbilsägare ser som viktiga inför den kommande säsongen!

• Elektricitet utan laddstolpe

Allt fler husvagns-, husbils- och vanägare låter solstrålarna driva allt elektriskt i fordonet. Med en solpanel är du inte beroende av 220 volt, vilket är perfekt för dig som gillar att vara ute i naturen eller som inte vill stanna på en camping eller ställplats. Dessutom sparar du en slant med egenproducerad el.

• Fast adress alltmer populärt

Trenden som alltmer börjar likna en sanning. Allt fler väljer att hyra en säsongsplats på en camping för att använda sitt fritidsfordon som sommarstuga. Här kompletterar man gärna med ett stabilt förtält, trätrall, staket och veranda för att skapa hemmakänsla och mer utrymme. Och det bästa av allt, sommarstugan flyttar till fjällen och skidsäsongen under vintern.

• Ett ökat miljötänk

Forskning (presenterad på husbilskampen.se) visar att camping är den semesterform som har näst lägst påverkan på miljön. Endast fjällvandring med resa med tåg till fjällen genererar mindre utsläpp. Och det är detta, förutom bland annat smidighet och frihet, som är ett av skälen för många som provade campinglivet för första gången under ”Swemester-boomen” 2020 och 2021 att vilja fortsätta. Här kan vi verkligen prata om en trend som slog rot.

• Besöksmål med egna campingplatser

Liseberg, Ullared, Sweden Rock Festival, Skara Sommarland, Astrid Lindgrens värld… Trenden att nöjesattraktioner och populära evenemang lockar med egna campingplatser för att göra besöket smidigare för sina besökare håller i sig. Ett tydligt exempel på det är just Sweden Rock som till sommarens festival mer än fördubblar den egna campingplatsen – från 350 platser till 750.

• Inspiration via sociala kanaler

På Instagram finns i dag miljontals bilder på campinglivet och trenden att låta sig inspireras av andra campare kommer att växa ännu mer. Via inläggen får vi exempelvis tips på hur fordonet kan stylas och inredas, samt fina platser som är värda ett besök. Hashtaggar som #husbilsliv, #husvagnsliv, #vanlife och #vaknadarduvill är några exempel på detta som allt fler utnyttjar.

• Smarta husvagnar

Teknik är viktigt för oss och ju mer beroende av den vi blir, desto mer följer husvagnsbranschen efter. Därför kommer så kallade smarta husvagnar att bli allt vanligare. Det innebär att de är utrustade med avancerade och tekniska funktioner som uppkopplade övervakningssystem samt kontroll av belysning, värme, kyla och säkerhet. Fler vagnar kommer även att vara utrustade med Wi-Fi-anslutning och underhållningssystem så att vi kan vara uppkopplade och bli roade även ute i det fria.