Offentlig upphandling i nytt ljus genom innovativ dansk upphandlingsmodell

Med en inköpsvolym på över 600 miljarder kronor årligen är den offentliga sektorn i Sverige ett viktigt innovationspolitiskt verktyg för en omställning från en linjär till en cirkulär och hållbar ekonomi. I Danmark har man utvecklat en modell för att skapa ett mer djupgående privat-offentligt samarbete innan en formaliserad upphandling påbörjas. I ett så kallat Offentligt Privat Innovationssamarbete (OPI) möjliggörs ett ömsesidigt utvecklingssamarbete mellan den upphandlande parten och en eller flera leverantörer.

- De nordiska länderna har det gemensamt att vi har en välfungerande offentlig sektor som hanterar stora utmaningar. Om vi ger företagen möjligheter till samarbete och utveckling kan de utnyttja dem för att skapa robusta kommersiella lösningar som skapar världsledande företag med enastående konkurrenskraft på en internationell marknad. Det kan inte bara trygga deras överlevnad – samtidigt får vi själva bättre lösningar än de som finns att köpa på marknaden idag. Men det kräver att vi bryter oss loss från gamla vanor, säger Rikke Bastholm Clausen, direktör vid innovationsföretaget INNOBA.

Arbetet sker mot gemensamt avtalade utvecklingsmål som lägger det klassiska beställar-leverantörsförhållandet på hyllan. Istället arbetar man gemensamt mot komplexa samhällsproblem med behov för att fläta samman flera incitament, krav, teknologier, aktörer och ekonomiska modeller.

I förhållande till de innovationsfrämjande upphandlingsmodeller som tidigare prövats i Sverige (till exempel förkommersiell upphandling, innovationstävling och konkurrenspräglad dialog) skapar OPI en miljö där offentliga och privata aktörer tar plats i ett utvecklingsrum med gemensamt uppsatta ramar och mål där alla agerar alla som jämlika aktörer.

- I ett sådant innovationsrum kan förhållanden som ökar innovationskraften – tillit, kommunikation och experimentlusta – främjas samtidigt som positionering och tunnelseende minskar, säger Helena Nilsson, projektledare för cirkulär ekonomi vid Hållbar Utveckling Skåne.

_____________________

Den 17 och 30 november genomför Hållbar Utveckling Skåne två kunskapsseminarier om Offentligt-Privat Innovationssamarbete i Lund. För att veta mer om metoden och/eller delta vid dessa tillfällen, välkommen att kontakta Helena Nilsson: helena.nilsson@hutskane.se eller 076-211 98 07.

Om intresse finns, publicera gärna nedan bifogad artikel Använd miljarderna klokt.

• upphandling
  • energieffektivisering
  • energi
  • cirkulär

Samlande kraft för hållbar utveckling i Skåne

Hållbar Utveckling Skåne är en medlemsförening för aktörer som arbetar med hållbar utveckling. Vårt fokus är regionalt, men vi samarbetar med organisationer och myndigheter över läns- och landsgränser.

Sedan 1989 arbetar föreningen med ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet och vill göra sambanden däremellan tydliga och förståeliga. Vi vill driva den hållbara utvecklingen framåt. Vi tror på samverkan mellan olika parter och aktiva nätverk. Inom föreningen finns möjligheten att möta organisationer och personer som man inte möter i sina ordinarie sammanhang.

Vi är cirka 80 medlemsorganisationer – nästan alla Skånes kommuner, Länsstyrelsen, Region Skåne, alla universitet och högskolor i regionen, studieför­bunden och folkhögskolorna, Lunds stift, stora energi- och konsultbolag, andra ideella föreningar med samma mål och en stor mängd privata företag med hållbarhet på agendan.