Från student till entreprenör via Hvilan

Från student till entreprenör via Hvilan

Det blev tre häftiga år för Leo Malmström på Hvilan Utbildning. Skolan gjorde honom inte bara till trädgårdsanläggare. Här hittade han sin inre säkerhet, vågade tro på sig själv – och blev en fullfjädrad entreprenör.

Anläggningslina, gummiklubba, stor och liten grensåg, sekatör, knivställ, tumstock… Det är mycket som ingår i den personliga utrustningen för en trädgårdsanläggare. Leo Malmström demonstrerar allt som behövs i det dagliga arbetet. Och lika viktiga är visitkorten och T-shirten med företagets logotyp. Det har tiden på Hvilan lärt honom.

Efter tre år på Trädgårdsprogrammet var han väl rustad för arbetslivet. Med sig i bagaget hade han gott om personliga referenser från branschen, en diger CV efter alla praktikplatser och ett SM-silver från framgångsåret med eget UF-företag.

- För mig har det varit en häftig resa, både yrkesmässigt och personligen, konstaterar han.

Leo Malmström utstrålar självförtroende och livsglädje, full av idéer och planer för framtiden. Allt känns möjligt! Annat var det när han inledde sin utbildning efter kämpiga år på grundskolan. Då var han en tillbakadragen kille med dyslexi och tråkiga kompisrelationer bakom sig. Men efter en tid på gymnasiet förändrades allt.

”På Hvilan fick jag utrymme att växa. Jag vågade ta plats och komma med egna förslag. Här kunde jag bygga upp en ny säkerhet.”

Framför allt träffade han en specialpedagog som verkligen tog tag i hans läs- och skrivsvårigheter och gav honom verktyg att hantera problemen. Små klasser, engagerade lärare och mentorer bidrog också.

Redan efter första året på Hvilan hade självförtroendet och kunskaperna vuxit så pass, att han vågade erbjuda sina trädgårdstjänster i villakvarteren kring föräldrarnas sommarhus i Falsterbo. Efter ett år kunde han lite kaxigt sätta sin egen företagslogotyp på skolans arbetskläder – och blev Trädgårds-Leo Entreprenad.

Under gymnasieåren har han fortsatt att vässa sitt företagskoncept och gjort sig känd som Trädgårds-Leo, han med flakmopeden. Inte minst efter silvermedaljen för bästa monter i SM-finalen för Unga företagare, dit sammalagt 9000 kvalificerat sig. Förhoppningen var att prins Carl-Philip skulle närvara, en annan dyslektiker som utbildat sig inom den gröna sektorn (till lantmästare på SLU/Alnarp, några få kilometer bort). Målmedveten som han är, tog Leo själv kontakt med prinsen.

- Jag skrev till honom och fick ett personligt svar. Man ska alltid tro på sig själv, det har jag lärt mig, säger Leo som gärna sätter upp tydliga mål och skaffar sig förebilder.

Med sitt trädgårdsföretag har han målmedvetet börjat i det lilla och fokuserat på en bestämd kundgrupp och ett begränsat geografiskt område.

Han har utvecklat tydliga idéer kring långsiktiga kundrelationer och löpande skötselavtal. Allt för att bygga upp en stadig kundkrets.

Och flakmopeden har blivit något av ett signum. Ursprungligen var mopeden ett sätt att ta sig runt bland kunderna med redskapen, innan han hade eget körkort. Sen blev den en given del i företagskonceptet.

För Leo Malmström ligger framtiden öppen. Innan gymnasieåren på Hvilan ens var avslutade övergick sista praktiken i anställning, med ansvar för grönytorna i hela Vellinge.

Längre fram kanske han fortsätter att utveckla sin företagsidé och startar franchise-kedja med mopedburna trädgårdstjänster i landets storstäder. Kanske vidarutbildar han sig på högskolenivå – eller startar trädgårdsprogram för barn på TV!

- Jag känner en enorm yrkestolthet och det är en skön känsla att vara 19 år och redan ha ett yrke.

Sen är resten är upp till mig, och jag har gott om drömmar.

Text: Lisa Ising
Foto: Felicia Malmström