​Branschdag för trädgårdsfolk bra för både studenter och arbetsgivare

Hvilan Utbildnings första branschdag för trädgårdsnäringen i Stockholm gav studenter på skolan och arbetsgivare ett utmärkt tillfälle att knyta kontakter. Elva arbetsgivare fick presentera sig för ett 80-tal studenter under en halvdag.

Hvilan Utbildning är en icke vinstdrivande skola som ägs av GRO – Gröna Näringens Riksorganisation – med syfte att försörja trädgårdsbranschen med välutbildad personal. Branschdagen för trädgårdsnäringen i Stockholm hölls i skolans lokaler på Franzengatan 1 den 23 februari. Under tre noggrant strukturerade timmar fick representanter för de elva deltagande företagen och organisationerna hålla varsin kort presentation, sedan gavs tillfälle till mingel och snabbintervjuer med studenterna.

Bra signaler

Johannes Löf är en av Hvilans studenter. Han studerar med inriktning anläggning och skötsel och tyckte att dagen var väldigt bra, inte minst för de studenter som är nya på utbildningen.

– Den gav bra signaler om vilket behov som finns och vilken inriktning man ska välja, säger Johannes. Vi fick höra att det pågår ett generationsskifte i branschen, men också att det finns stor möjlighet att utvecklas i sitt yrke.

Från skolans håll var man mycket nöjd, och kommer garanterat att hålla fler branschdagar av samma slag. Behovet av arbetskraft är stort i branschen, och studenterna som har genomgått den 40 veckor långa arbetsmarknadsutbildningen med trädgårdsinriktning har goda möjligheter till anställning. Branschdagar är ett utmärkt tillfälle att knyta kontakter.

– Träffar som denna stärker studenternas motivation, säger Lars Forslin, lärare på Hvilan Utbildning Stockholm. De ser att utbildningen med stor sannolikhet leder till jobb.

God arbetsmarknad

Anne Heino, trädgårdschef på Huge fastigheter är en av arbetsgivarrepresentanterna som deltog i branschdagen.

– Det här är ett jättebra initiativ, säger Anne. Alla möten av detta slag är av godo, vi har för få i branschen. Kan man ta det ett steg längre och bjuda in till temamöten, frukostträffar eller liknande vore det ännu bättre.

Anne Heino träffade många intressanta studenter på branschdagen. Då Huge fastigheter behöver anställa ett 20-tal personer redan till sommarsäsongen samlade hon i mailadresser för att bjuda till en träff på företaget.

– Det är en mycket god arbetsmarknad för utbildade personer med rätt egenskaper, säger hon. Har man utbildning, intresse, rätt inställning och är beredd att flytta på sig har man stor chans till arbete. Rätt inställning är nog det allra viktigaste.

Gärna odlarföretag

Ett åttiotal studenter från Hvilan Utbildning Stockholm deltog i branschdagen. Många var odelat positiva, några efterfrågade representanter även från odlingssidan.

– Jag som studerar på utbildningen med odlingsinriktning hade gärna träffat några från den sektorn också, säger Dennis Boberg en av de deltagande studenterna. De flesta av företagen, som till exempel Spira trädgård, var intressanta. Det var det ett bra arrangemang och jag hoppas att Hvilan har fler aktiviteter där vi studenter och folk från den gröna branschen får möjlighet att skapa personlig kontakt som kan leda till framtida samarbeten.

Sofia Dunér tyckte att dagen var intressant och fann att Huge fastigheter var ett företag hon gärna arbetar hos.

– Helst vill jag ha ett jobb med lite av varje, säger Sofia. Kundkontakter, odling, underhåll och lite anläggning. Det skulle vara bra om jag kunde hitta ett sådant.