​Grönt äventyr inspirerar åttondeklassare

I maj bjuds skånska åttondeklassare på en äventyrsdag i det gröna. Med en aktivitetsrunda i skolans egen park vill gymnasieskolan Hvilan Utbildning locka fler unga till trädgårdsbranschen som ropar efter utbildad personal.

– Vi vill skapa en upplevelse för hela klassen, säger Anna Nilsson, ansvarig för Grönt äventyr på Hvilan Utbildning. Äventyrsrundan handlar om samarbete, samvaro och inspiration i skön, grön miljö. Samtidigt hoppas vi att några av eleverna blir inspirerade till en framtid inom de gröna näringarna.

Grönt äventyr består av 17 stationer med frågor, samarbetsuppgifter och tankenötter utplacerade i skolans parkmiljö. Med en iPad i handen ska eleverna inte bara navigera och försöka lösa uppgifterna, de ska också fotografera och filma. Samtidigt tävlar de mot andra klasser som besöker Hvilan Utbildning under de fem veckor i maj-juni som Grönt äventyr pågår. Under dagen får eleverna också en rundvandring på skolan.

Grönt äventyr är uppskattat både av elever och lärare. Fem veckors heldagar blev fulltecknade på en vecka efter inbjudan till skolorna i januari. Sexhundra elever kommer under maj och första veckan i juni att besöka Hvilan Utbildning i Åkarp mellan Malmö och Lund.

– Skolorna gör detta till en friluftsdag och eleverna gillar verkligen att vara utomhus och delta i aktiviteter, säger Anna Nilsson. Vi bjuder in skolor i trakten, men den skola som inte har fått en inbjudan är välkommen att kontakt med mig inför kommande dagar. Vi bjuder in niondeklassare på hösten och åttondeklassare på våren.

Hvilan Utbildning är trädgårdsnäringens egen skola med både gymnasium och vuxenutbildning. Den ägs av GRO – Gröna näringens riksorganisation och bedriver verksamhet i Skåne, på Gotland, i Stockholm och i Järna. Skolan i Åkarp erbjuder fem gymnasieprogram; Florist, Naturbruk Trädgård, Bygg och anläggning, Samhälle samt Naturvetenskap. Hvilan Utbildning drivs utan vinstintresse.

Hvilan Utbildning är Sveriges största utbildare inom den gröna näringen och ägs av GRO – den Gröna Näringens Riksorganisation.

Vi bedriver gymnasium, YH-utbildningar, ettåriga trädgårdsutbildningar inom YrkesVux och AUB (arbetsmarknadsutbildningar), Språkintroduktion för nyanlända, Yrkesintroduktion, Yrkes-SFI samt Uppdragsutbildningar med kompetensutveckling för anställda inom trädgårdsföretag, kyrkogårdsförvaltningar, kommuner och fastighetsbolag. Vi har idag verksamhet i Åkarp, Stockholm, Järna och på Gotland.