Knappt 30 och superentreprenör - skånska doldisen med när Hvilan ordnar entreprenörsvecka

Den 20-21 april anordnar gymnasieskolan Hvilan Gymnasium i Lund schemabrytande entreprenörsdagar. Satsningen ska rusta eleverna för samhällets ökade komplexitet och behov av hållbar innovation. Med som inspirationsföreläsare är skånska entreprenörerna Mattias Andersson och Hjalmar Antonsson, båda med gedigen erfarenhet av att i unga år gå sin egen väg och se möjligheter i utmaningar.

“Det är viktigt att få höra berättelserna från förebilder i åldrar som våra elever kan relatera till”, Mikael Wikman, Biträdande rektor, Hvilan.

SKÅNSK VACCINATIONSGURU MED MÅNGA JÄRN I ELDEN

Kanske är du en av de skåningar som tog ditt vaccin mot covid-19 på någon av MACC Scandinavias mottagningar under året som gått? Doldis-entreprenören Mattias Andersson, 33, är undersköterskan och ambulanssjukvårdaren som tidigt såg möjligheter i branschens utmaningar. Det började med ett eventsjukvårdsbolag 2014, och har senare följts av satsningar som till exempel vaccinationsmottagning och vårdcentraler. Drivet kommer från viljan att förändra.

”Det är alltid lika roligt att få möjligheten att komma ut och inspirera nästa generation. En dag som denna är min chans att ge tillbaka och visa elever hur de kan omsätta sitt driv för att göra skillnad”, säger Mattias Andersson.

DIGITALISERING BLEV LÖNSAM AFFÄR

Med och föreläser är även Hjalmar, 36, grundare och VD för Dotkeeper, en företagsresa som startade för snart 10 år sedan och har prickat timingen med samhällets digitalisering och det ökade trycket på nätsäkerhet.

“Malmö-Lund området har en stark entreprenörskultur. För mig som ung entreprenör har det varit väldigt positivt att lära känna likasinnade - Sök upp entreprenörer som kommit en bit på vägen och be om input är mitt tips till dig som har en idé”.

Mattias och Hjalmar är båda medlemmar i nätverket Young Entrepreneurs of Sweden, som samlar entreprenörer från olika branscher med det gemensamt att de alla startat sina bolag som unga.

HVILANS ENTREPRENÖRSVECKA

Det är första gången Hvilan genomför satsningen, tillsammans med Unga Innovatörer och stadsbyggnadskontoret i Lund. Programmet består av två dagars schemabrytande aktiviteter och workshops på temat innovation och entreprenörskap för en hållbar stad.

”I dagens samhälle ställs höga krav oavsett om man startar eget bolag eller tar anställning. Hållbarhet, som är en av våra hjärtefrågor, är beroende av att vi tänker innovativt. Vi är därför stolta att kunna erbjuda elever denna kontakt med näringsliv och organisationer i vårt närområde som är experter på just det”, Säger Mikael Wikman

Katarina Stridsberg, marknadsavdelningen Hvilan
katarina.stridsberg@hvilanutbildning.se