Hvilan Utbildnings monter på Vår Trädgård 2019

Skogsbad och stressfritt när Hvilan-elever bygger idéträdgård på Vår Trädgård

För fjärde året i rad deltar Hvilan Utbildning på mässan med sina idéträdgårdar. Årets bidrag produceras av 14 studerande från utbildningarna: skötsel/förvaltning och anläggning.

Alla 4 idéträdgårdarna på mässan har en gemensam grund med riktlinjer men fylls och skapas på fyra olika sätt av respektive kreatör. Med dessa ramar har eleverna arbetat fram sitt koncept till Hvilans bidrag på årets mässa.

Besök Hvilan-elevernas idéträdgård i montern F28 för att rösta fram din favorit bland mässans fyra idéträdgårdar – och se vem som blir vinnarträdgården! Under söndagseftermiddagen koras sedan en vinnare på Köksträdgårdens scen.

Idéträdgården Skogsbad:

Ta av dig på fötterna och stäng av mobiltelefonerna. Välkommen till denna stressfria zon. Lägg dig ner, koppla av och låt alla dina sinnen öppnas. Låt björkstammar omfamna dig, känn skogen, våren och fåglarnas närvaro.Ge dig själv några minuters skogsterapi.

Shinrin-Yoku, skogsbada, är en japansk term som betyder att ”ta in skogsatmosfären med alla sinnen” och har vuxit fram som del av den japanska kulturen där människans ömsesidiga kontakt med naturen anses vara avgörande för vårt välbefinnande.

Idén med skogsbad är att slappna av och lämna åt sidan det kaos som vi är omringade av varje dag. Forskningar visar att ditt Immunförsvaret får en boost när vi vistas ute i skogen. Vill vi ha lugn, hälsa och inre ro bör vi börja med att återta kontakten med naturen. Så därför är vårt budskap: Ta in skogen och gör den till en naturlig del av din trädgård.

Hvilan Utbildning är Sveriges största utbildare inom den gröna näringen och ägs av GRO – den Gröna Näringens Riksorganisation.

Vi bedriver gymnasium, YH-utbildningar, ettåriga trädgårdsutbildningar inom YrkesVux och AUB (arbetsmarknadsutbildningar), Språkintroduktion för nyanlända, Yrkesintroduktion, Yrkes-SFI samt Uppdragsutbildningar med kompetensutveckling för anställda inom trädgårdsföretag, kyrkogårdsförvaltningar, kommuner och fastighetsbolag. Vi har idag verksamhet i Åkarp, Stockholm och Uppsala.