Storslam för Hvilan Utbildning på Malmö Garden Show: Både trädgård och balkong blev Best in Show!

Det blev en riktig jackpott för Hvilan Utbildning när Malmö Garden Show korade – både utställningsträdgården KAFFE MED DOPP – och balkongen POPPY´S PLACE till BEST IN SHOW under Malmö Gardens invigningsdag.

I båda fallen var det bidragens hantverksskicklighet som prisades.

- Vi känner oss så otroligt glada och tacksamma och klassen har kämpat helt otroligt i hettan och solen, säger en märkbart tagen, Elsa Dahlrot, biträdande rektor på Hvilan Utbildning och den som tagit fram trädgårdens idé och koncept tillsammans med trädgårdsläraren Emma Berg.

KAFFE MED DOPP har byggts gemensamt av lärare och studerande från Hvilan Utbildnings arbetsmarknadsutbildningar. Sponsorer är: Lackalänga trädgård, Flisby samt Sluta gräv

Och lika förtjusta var alltså juryn i Hvilan Utbildnings bidrag på balkongsidan – där även floristelevernas balkong POPPY´S PLACE utsågs till Best in Show.

- Helt fantastiskt att få göra denna balkong med våra studerande. Jag saknar ord, var floristäraren Helén Schalins kommentar efter beskedet om balkongen som hon tagit fram idé och koncept till och byggt tillsammans med skolans floristelever

Framför allt var juryn mycket nöjd med att Poppy´s blomstrande balkong inte bara var vacker – utan även kändes realistisk och välfungerande med väl utvalda detaljer.

Det är inte första gången Hvilan Utbildning är med och tävlar om högsta vinsten med utställningsträdgård och balkong på Malmö Garden Show, det brukar dessutom gå bra när Hvilan Utbildning tävlar i trädgård. Förra året blev det guld för den uppmärksammade Plant Truck och Hvilan-balkongen vann publikens pris. Men att BÅDE trädgård och balkong kammar hem Best in Show är rekord!

För mer information och kontakt med bidragande studenter och lärare kontakta marknadsansvariga Vera Rönngard vera.ronngard@hvilanutbildning.se eller på telefon 070-145 35 22.

Hvilan Utbildning är en anrik skola som har utbildat i skånska Åkarp sedan 1868. Skolan har en lång tradition av utbildningar inom den gröna näringen och ägs av GRO – den Gröna Näringens Riksorganisation.

Vi bedriver gymnasium i Åkarp och i Stockholm och erbjuder elva studie- och yrkesförberedande utbildningar. Förutom gymnasieutbildningar har Hvilan YH-utbildningar, ettåriga trädgårdsutbildningar inom YrkesVux och AUB (arbetsmarknadsutbildningar), Språkintroduktion för nyanlända, Yrkesintroduktion, Yrkes-SFI samt Uppdragsutbildningar med kompetensutveckling för anställda inom trädgårdsföretag, kyrkogårdsförvaltningar, kommuner och fastighetsbolag. Förutom Åkarp och Stockholm har vi verksamhet i Järna och på Gotland.