Hydro66 datacenter stärker affärssidan

Fredrik Kallioniemi tar rollen som Commercial Director hos innovativa och snabbväxande colocation datacentret Hydro66. Fredrik Kallioniemi kommer ha ansvaret för att vidareutveckla det kommersiella erbjudandet i företaget.

- Fredrik har en unik kombination av kompetenser som passar vårt team helt perfekt. Han har erfarenhet av ledarskap i tillväxtbolag, tekniken och affärsmodellerna i ett datacenter samtidigt som han har stor kunskap inom digitalisering och Internet of Things, för både konsumenter och industrin. Vårt starka team kommer att fortsätta växa, både på den tekniska och den affärsmässiga sidan, säger Anne Graf, VD Hydro66.

Fredrik Kallioniemi, som senast kommer från Mobilaris, har de senaste 10 åren framgångsrikt genomfört flera liknande uppdrag med internationell anknytning. Han tar med sig ett globalt affärsnätverk i branschen och har sedan tidigare en stark koppling till Hydro66 och dess ägare eftersom han som dåvarande affärschef på The Node Pole var ansvarig för företagets investering i Boden.

- Jag har alltid varit exalterad över Hydro66 och deras innovativa arbetssätt. Jag ser fram emot att jobba med det kommersiella erbjudandet internationellt, med ett initialt fokus på Norden. Vårt datacenter är globalt viktigt ur både ett tekniskt och affärsmässigt perspektiv. Hela branschen behöver utmanas med nya affärsmodeller, och det gör verkligen Hydro66, säger Fredrik Kallioniemi.

Redan i april flyttar en stor, hemlig kund in och hyr en egen serverhall i anläggningen i Boden. Hydro66 är nu med god marginal den största colocation-aktören i norra Sverige och ett av få datacenter i Sverige som kan erbjuda sina kunder den nya låga energiskatten.

- Hydro66 bygger sina datahallar på ett sätt som tillåter flera olika designalternativ. Det gör att vi väldigt snabbt kan anpassa oss efter kundernas speciella behov. En av de unika fördelarna med Hydro66 är att vi inte tar betalt för PUE. Det sänker kostnaderna kraftigt för våra kunder samtidigt som det garanterar hög innovationstakt och ett extremt klimateffektivt datacenter, fortsätter Fredrik Kallioniemi.

Det låga elpriset, den gröna elen och den unika redundansen på platsen i Boden har genererat stort intresse från flera större företag i Europa, framförallt från företag i Tyskland som har stora utmaningar med höga elpriser.

• Business enterprise

Hydro66 datacenter i Boden erbjuder datacentertjänster särskilt anpassade för stora företag, HPC-kluster och molntjänster. Anläggningen drivs av 100% förnybar vattenkraft och är ett av världens mest effektiva datacenter.