​​Pressinbjudan: Tillsammans – för en sund & rättvis bostadsmarknad!

Enligt utfall av beslut från Kommunstyrelsen har det bildats en samverkansgrupp inom Norrköpings kommun i syfte att skapa tryggare boendeförhållanden. Målet är att minska företeelser som trångboddhet, oriktiga boendeförhållanden så som olovlig andrahandsuthyrning, svarthandel med hyreskontrakt, handel med adresser samt fusk med bidrag som kan kopplas samman med detta.

Samverkansarbetet kommer ske genom erfarenhets- och kunskapsutbyte där nya idéer och arbetssätt inom området har möjlighet att växa fram. Gruppen, som siktar långsiktigt, kommer att träffas flera gånger per år. Syftet är att arbeta med frågor som främjar tryggare boendeförhållanden samt att ge förutsättningar för respektive organisation att jobba än mer effektivt och hållbart med dessa frågor.

Två möten har genomförts och samtliga representanter och organisationer är mycket nöjda med starten av detta samverkansarbete och förväntansfulla inför fortsättningen. Liknade initiativ och samarbeten har tidigare inte genomförts i Norrköping.

Förhoppningen är en än mer sund och rättvis bostadsmarknad, där trygga boendeförhållanden råder och att rätt personer i bostadsköerna får tillgång till eget boende.

Fakta
Samverkansgruppen består av; Hyresbostäder, Rikshem, Hembla, HSB Östra, Fastighetsägarna MittNord, Norrköpings kommun, Socialkontoret, Arbetsmarknads- och Vuxenutbildningskontoret, Migrationsverket, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Skatteverket och Polisen. Heimstaden och Lundbergs går med i samverkansgruppen från april 2019.

Pressträff
Samverkansgruppen hälsar media välkomna på pressträff.

Dag: Fredag den 15 februari
Tid: Kl. 08:30
Plats: Bostudion c/o Hyresbostäder (Korsningen Prästgatan – Drottninggatan)

Timo Pöllänen, Verksamhetschef, Socialkontoret,011-152379