Stubos nya hyror klara

Efter förhandling med Hyresgästföreningen höjer Stubo hyrorna med 2,5 procent i genomsnitt från den 1 april.  Bolagets ursprungliga krav var att höja hyrorna med 3,5 procent men man flaggade samtidigt för att det kunde behövas ytterligare fem procent för att möta kommunens nya avkastningskrav.

― Med hänsyn till kostnadsökningar och för att kunna hålla nuvarande underhållsnivå anser vi att höjningen är skälig, förklarar Hyresgästföreningens förhandlare Ann-Christin Josefsson.

Kommunen har tidigare beslutat att höja den avgift man tar ut för att borga för bostadsbolagets lån.  Hyresgästföreningen menar att avgiften är för hög och därför inte marknadsmässig och det kommer nu att prövas juridiskt.  Om kommunen vinner den rättsliga processen har Stubo enligt förhandlingsöverenskommelsen rätt att höja hyrorna med ytterligare 0,4 procent den 1 september.

― Vi anser att den höga borgensavgiften i själva verket är en förtäckt värdeöverföring till kommunen, förtydligar Ann-Christin Josefsson.  Poängen med att kommunen garanterar ett lån är att bolaget på så vis kan få lägre ränta.  För detta får kommunen ta ut en skälig avgift.  Vi hävdar att i det här fallet äter upp avgiften upp räntevinsten och mer därtill.  Behöver kommunen få in mer pengar ska det ske genom att man höjer kommunalskatten.  Det är inte hyresgästerna som ska skjuta till extra pengar.

Vinner Hyresgästföreningens linje i rätten kommer det inte att bli någon ytterligare justering av hyran i höst.

För ett hushåll som betalar 4 160 kronor för en tvåa innebär avtalet att hyran går upp 104 kronor den 1 april istället för krävda 146 kronor.

Ann-Christin Josefsson
telefon 033-29 01 60