Tanums nya hyror klara

Trots medlingsförsök på central nivå kunde Tanums Bostäder och Hyresgästföreningen inte komma överens.  I början av mars valde därför fastighetsbolaget att stranda förhandlingen och skicka tvisten till Hyresmarknadskommittén för beslut.  Nu har beslutet kommit och kommittén fastställer höjningen till 2,3 procent från den 1 februari 2012.

Tanums bostäders ursprungliga krav låg på 5,3 procent.

― Det är skönt att hyresmarknadskommittén gick på vår linje, konstaterar Hyresgästföreningens förhandlare Peter Margitin.  Vi var bekymrade över bolagets kostnadsutveckling och påpekade att bedömda kapitalkostnader och avkastningskrav var orimliga.

― Vi hade gärna sett att höjningen blivit ännu lägre och vårt motbud låg på 1,5 procent, påpekar Peter Margitin.  Vi får väl trots allt vara nöjda med resultatet som inte ens motsvarar hälften av det ursprungliga kravet.

Hyresmarknadskommitténs beslut betyder att hyran för en normaltvåa går upp 110 kronor i månaden i stället för krävda 254 kronor – en skillnad på drygt 1 700 kronor om året.

Den retroaktiva höjningen för februari, mars och april ska tas ut under maj, juni och juli.

Petar Margitin
telefon 0521-26 58 42