Det är dags att bygga nytt till rimliga hyror

Det är lönsamt att äga och förvalta hyresfastigheter. Det framgår med all tydlighet i en ny rapport från Hyresgästföreningen södra Skåne. Sett i ett långsiktigt perspektiv är det till och med mycket lönsamt. Hyresbostäder är också den fastighetstyp som gett allra bäst avkastning till sina investerare.

Vi är inte ensamma om att konstatera att fastighetsföretagande är lönsamt. I vår del av landet ser vi flera förvaltare av våra pensionspengar investera i hyresbostäder, Folksam och Första AP-fonden med Willhem AB för att nämna några. De investerar för att de ser att det är lönsamt att investera i hyresbostäder på lång sikt, med låg risk och hög avkastning.

Stabiliteten kan till stora delar förklaras av hyressättningssystemet, allt enligt bostadsbolag, analytiker och investerare. Hyrorna förhandlas och sätts med hänsyn till kostnadsutveckling, fastigheternas standard och kvalitet (bruksvärdet). Mycket av stabiliteten och de trygga inkomsterna kan förklaras av att folk ju faktiskt bor även i lågkonjunkturer.

Det stora problemet på bostadsmarknaden är alltså inte bristen på lönsamhet för privata fastighetsägare, eller hos allmännyttan för den delen. Problemet är att bostadsbristen ökar. Det byggs för få bostäder överhuvudtaget. Särskilt bristen på hyresrätter är stor.

Just nyproduktionen ger hög direktavkastning, 4 procent (jämfört med 3 procent för hyresbostäder totalt). Förhållandevis höga hyror i nyproduktion kombinerat med låga drifts- och underhållskostnader gör nya hyresfastigheter lönsamma. Det finns alltså både god anledning till, och goda förutsättningar för fastighetsägare att dämpa sina hyreskrav i nyproduktionen för att öka bostadsbyggandet. Människor måste ju ha råd att flytta in i nybyggda hyreslägenheter för att bostäderna överhuvudtaget ska byggas.

Förändringar i bidrags- och skatteregler för bostadsförsörjning har fått till följd att det aldrig varit så stor skillnad i boendekostnad som nu mellan att bo i nyproduktion och att bo i äldre hyreshus. Den hårda beskattningen av just hyresrätten jämfört med villor och bostadsrätter bidrar förstås också till att det byggs färre hyresrätter. Sammantaget leder detta till att det byggs alldeles för få bostäder, och att de bostäder som trots allt byggs blir alltför dyra för de flesta att flytta in i.

Det är hög tid för bostadspolitik. En politik som tar sikte på allas rätt till en bostad till en rimlig kostnad. En politik med mål och medel för ökat bostadsbyggande. Det har blivit tydligt att en marknadsorienterad bostadspolitik inte löser problemen. Det står helt klart att det är lönsamt att äga och förvalta hyresbostäder. Nu är det dags för riksdag och regering att formulera politik och för kommuner att använda sina allmännyttiga bostadsbolag. Alla fakta ligger på bordet. Det är dags att bygga nu!

Anneli Philipson, bostadspolitisk utredare, Hyresgästföreningen södra Skåne
Kenneth Gustavsson, ordförande, Hyresgästföreningen södra Skåne