Över 1,1 miljoner kronor tillbaka till medlemmarna tack vare juridiskt stöd

En viktig del av medlemskapet i Hyresgästföreningen är möjligheten att få juridiskt stöd. Det kan handla om att få hjälp när värden tagit ut överhyra eller om det finns brister i boendet. Eller om det mest grundläggande – att man får behålla sitt hem. Sammanlagt har det juridiska stödet som Hyresgästföreningen i södra Skåne erbjuder gett sammanlagt 1 154 214 kronor åt medlemmarna och också hjälpt 25 hyresgäster att få behålla sin lägenhet.

Under 2018 har Hyresgästföreningens medlemmar i södra Skåne fått hjälp av juridikenheten i olika hyrestvister. Under året har enheten sparat eller tjänat sammanlagt 1 154 214 kronor åt medlemmarna och också hjälpt 25 hyresgäster att få behålla sin lägenhet.

Malou Gamborn är jurist på Hyresgästföreningen södra Skåne. En av de medlemmar som hon hjälpte under 2018 var en man i Lund som blivit uppsagd från sin lägenhet. Grunden för uppsägningen var flera obetalda hyror och hyresvärden ville att hyresgästen skulle flytta.

­– På grund av olika omständigheter i privatlivet och ett arbete med mycket resor, hade hyresgästen missat att betala sin hyra. Att inte betala in hyran i tid kan vara grund för uppsägning, men först måste ärendet prövas i hyresnämnden. Där bistår Hyresgästföreningen med stöd och juridisk expertis som ombud åt medlemmen, berättar Malou Gamborn.

– Hyresgästen hade aldrig tidigare varit sen med en inbetalning. Att bli uppsagd är en oerhört stressande situation och att vara del av ett ärende i hyresnämnden gör att många känner sig väldigt utsatta. Hyresnämnden beslutade att mannen skulle få behålla sitt kontrakt och få bo kvar i sin lägenhet. Han fick rådet att skaffa autogiro för sina hyresinbetalningar, vilket han också gjorde. När han gick ut efter hyresnämndens beslut gick det verkligen att se hur lättad han var över att få behålla sin bostad, avslutar Malou Gamborn.

Exempel på ärenden där medlemmar fått tillbaka pengar under 2018:
– Hyresnedsättning på grund av brister i lägenheten.

– Återbetalning av överhyra.

– Ärenden där hyresvärden inte fått rätt till skadestånd från hyresgästen.

Under året var det totala antalet rådgivningar och ärenden i regionen 6 700 stycken.