Höga hyreskrav från fastighetsägare i södra Skåne

Nu har hyresförhandlingarna i södra Skåne startat. Sveriges Allmännyttiga Bostadsföretag (SABO) och Fastighetsägarna Syd, som representerar en del av de privata fastighetsägarna, har i ett gemensamt uttalande krävt hyreshöjningar på 3–4 procent i hela landet under 2019.

– Att Fastighetsägarna och SABO gör ett gemensamt uttalande med ett yrkande är något helt nytt för i år, säger Joakim Lund, förhandlingschef på Hyresgästföreningen södra Skåne.

Förutom de generella kraven från Fastighetsägarna Syd och SABO, har Svedalahem lagt fram ett yrkande på 38 kronor per kvadratmeter. I procent skulle det innebära cirka 3,5 procent.

– Yrkandena som har kommit in är alldeles för höga. Att äga och förvalta hyresrätter är väldigt lönsamt, hyresvärdarna har inte behov av sådana här höga höjningar. Vi kommer att sätta oss ner och förhandla och sikta på rimliga hyresjusteringar, säger Joakim Lund.

I slutet av den här veckan och i början av nästa får drygt 20 000 hyresgäster i södra Skåne information via brev om att förhandlingarna dragit igång. I brevet uppmanas hyresgästerna att i första hand höra av sig till sin hyresvärd om det finns fel eller brister i lägenheten eller huset. Man kan också höra av sig till Hyresgästföreningen om man har generella frågor om förhandlingarna.

För mer information, kontakta:
Joakim Lund, förhandlingschef, 010-459 23 33
Anna Eriksson, kommunikatör, 010-459 23 15