2018 års hyror klara hos Ödeshögsbostäder

Från 1 april 2018 höjs hyrorna hos Ödeshögsbostäder med 12 kronor per kvadratmeter och år.

Uppgörelsen som Hyresgästföreningen träffat med Ödeshögsbostäder innebär en hyreshöjning på 65 kronor i månaden för en lägenhet på 65 kvadratmeter.

Stora underhållsbehov är huvudskälet till att höjningen blir högre i år än förra året. Men vanliga kostnadsökningar i form av löneökningar och taxehöjningar för el, sopor och VA (vatten och avlopp) finns också med som orsaker.

– Vi ser uppgörelsen som en rimlig avvägning mellan Ödeshögsbostäders behov och hyresgästernas önskan om så små höjningar som möjligt, säger Erik Malmberg, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Från och med 1 oktober 2018 höjs hyran med 40 kronor per månad för hushåll med fiberanslutning.

För mer information kontakta:

Erik Malmberg, förhandlingsledare Hyresgästföreningen
E-post: erik.malmberg@hyresgastforeningen.se