Bostadsjakt istället för studieflit

I dagarna får de blivande studenterna vid Linköpings universitet sitt första antagningsbesked. Men flera av dem som antas till höstens utbildningar tvingas ägna den första studietiden åt att jaga bostad istället för att plugga. Vissa kan till och med tvingas tacka nej till studierna på grund av bostadsbristen.

Årets Bostadsmarknadsenkät från Boverket visar att 60 procent av befolkningen bor i en kommun som har brist på bostäder. Ungdomar, äldre och stora barnfamiljer har det särskilt svårt.

Även vi på Hyresgästföreningen gör en återkommande stor undersökning om unga vuxnas boende.  Det har vi gjort vartannat år sedan 1997. Nyligen presenterades resultatet för 2011 där SKOP har frågat 4 469 unga vuxna runt om i landet.

Idag bor 52 procent i egen bostad. 1997 var andelen 62 procent. Andelen unga som bor i egen hyresrätt har minskat för varje år sedan 1999: från 40 procent till 28 procent 2011. De unga vuxna som bor i bostadsrätt uppgår till 16 procent och åtta procent bor i eget hus.

Men en sak har ökat. 1997 bodde 15 procent hemma hos sina föräldrar. Idag är siffran 22 procent. Av de som bor hemma hos sina föräldrar säger 54 procent att det passar dem bättre att bo på något annat sätt. Det innebär att 116 000 unga vuxna ofrivilligt bor hemma hos sina föräldrar. Flera av dem bor i Linköping.

I dag bor 503 000 unga vuxna i egen hyresrätt, egen bostadsrätt eller eget hus. 751 000 skulle vilja göra det. Det innebär att 248 000 till skulle vilja ha en egen bostad. För att fylla behovet skulle det behövas 163 000 bostäder.

Det är som att politikerna blir tagna på sängen när ännu en generation behöver någonstans att bo för att kunna studera och arbeta. Här följer tre konkreta förslag som skulle förbättra situationen för blivande studenter i Linköping.

– Åtgärda det stora skattetryck som hyresrätten lever under jämfört med villor och bostadsrätter. I dag skiljer det 2 000 kronor i månaden i skatt mellan en hyresrätt på 100 kvadratmeter och en villa som är lika stor, enligt en rapport Hyresgästföreningen tagit fram tillsammans med SABO och Fastighetsägarna.

– Inför låg moms på hyran. Det gör att fastighetsföretagen kan dra av ingående moms i sina bolag. Slutsumman blir en lägre hyra för hyresgästen.

– Stimulera byggandet av nya hyresrätter som unga har råd med. Ett sådant stimulanspaket måste innehålla åtgärder för att förbättra konkurrensen inom byggbranschen, nödvändiga justeringar i plan- och bygglagen och ett förändrat skattetryck på hyresrätten.

Situationen är redan allvarlig. Snart knackar framtiden på dörren och där står resten av den gigantiska generationen av 90-talister som är studiesugna och behöver någonstans att bo.

Barbro Engman, förbundsordförande Hyresgästföreningen

Björn Johansson, regionordförande Hyresgästföreningen Sydost