​Hyresgästföreningen inför Globträd hos allmännyttan

Bostadsbolaget Platen, i Motala, har sagt ja och nu tar Hyresgästföreningen ett steg mot ytterligare samarbeten där fler allmännyttiga bolag hakar på. Det gäller plantering av Globträd och skapande av en mötesplats för barnen.

– Nu väntar vi bara på att spaden ska sättas i backen. Vi måste starta kommunikationen med den gruppen vi inte når genom våra vanliga aktiviteter. Det är barnen som är nästa generations hyresgäster, säger Eva Arud, verksamhetsutvecklare på Hyresgästföreningen region Sydost.

Som verksamhetsutvecklare har Eva Arud varit engagerad i Världens mammor i Motala. Genom inbjudan till den stora konferensen i Kenya av bland annat Globträdet, föddes en ny tanke hos verksamhetsutvecklaren. I Sverige har Globträden främst planterats av kommunerna.

– Varför inte få med de allmännyttiga bostadsbolagen på spåret också? Det behöver inte kosta så mycket. Idén var något som organisationen inte haft i åtanke innan och de blev glatt överraskade att ”lilla” jag kom med idén, säger Eva Arud.

Efter dialog med Kajsa Dahlström, ordförande för Globträdet, är det Eva Arud som presenterar idén vidare under konferensen i Kenya i februari.

­– Jag kommer ta fram en mall för hur vi verksamhetsutvecklare i Hyresgästföreningen kan föra dialogen vidare med allmännyttan i Sverige. Vi börjar i Motala och jobbar oss vidare, fortsätter Eva Arud.

Tanken är sedan att tillsammans med bostadsbolagen bjuda in barnen till trädet för möte en gång om året. Där ska de få dela med sig av vad de har för tankar om boendet och gården.

Globträdet är en förening, grundad i Sverige, som har i uppdrag av FN:s miljöprogram UNEP (United Nation Environment Program) att etablera mötesplatser för barn runt om i världen. Det hela började 2001 då flera länder deltog i invigningen och planterade träd på FN:s områden.

Eva Arud, verksamhetsutvecklare Hyresgästföreningen
E-post: eva.arud@hyresgastforeningen.se