​Hyresvärd kapade av plank som hyresgäst byggt

En hyresgäst i Gislaved trodde att hon fått godkänt för byggnation av ett plank. När planket var på plats visade det sig att den muntliga överenskommelsen inte gällde och hyresvärden kapade på eget bevåg av planket. Hyresgästen vände sig till Hyresgästföreningen och nu delar hyresvärd och hyresgäst på bygglovskostnaderna.

En dag fick en hyresgäst i Gislaved nog. Enligt hyresgästen blev hon trakasserad av grannar genom att de stod och tittade in genom hyresgästens fönster. Efter ett samtal med fastighetsskötaren fick hyresgästen muntligt godkännande om att själv bygga ett plank. Hyresgästen tog in hjälp och genomförde bygget för 14 000 kronor.

När hyresvärden upptäckte planket menade hyresvärden att den muntliga överenskommelsen med fastighetsskötaren inte gällde och hotade med uppsägning om planket inte togs bort. I samma veva fick hyresgästen information om att planket krävde bygglov. Hon ansökte om detta i efterhand via kommunen och fick det godkänt.

Hyresgästen som är medlem i Hyresgästföreningen kontaktade rådgivningen för hjälp.

– Ett komplicerat ärende där det blev ord mot ord. Tyvärr hann vi inte komma fram till någon lösning innan hyresvärden kapade ner planket till stakethöjd, säger Mariana Lesic, ärendehandläggare på Hyresgästföreningen region Sydost.

Bygglovet som gått igenom kostade 9 000 kronor och räkningen skickades till fastighetsägaren.

– Hyresvärden menade att hyresgästen skulle stå för alla kostnader men jag påtalade då vad fastighetsskötaren sagt till hyresgästen från början.

Efter en överenskommelse slutade det med att hyresgästen och hyresvärden delade på bygglovskostnaden.

– Det var många omständigheter i ärendet och det visar hur lätt små missförstånd kan leda till stora kostnader, säger Mariana Lesic.

Mariana Lesic tipsar – att tänka på när du som hyresgäst vill förändra din utemiljö

Staket: kräver normalt inte bygglov, men du måste ha hyresvärdens tillstånd. Även dina grannar kan ha synpunkter om höjden, färgen, osv. Saknar du tillstånd så kan du tvingas att ta ner det.

Plank: kräver bygglov samt tillstånd av hyresvärden, kan försämra sikten.

Plantering om man bor på markplan: får du göra utan att fråga hyresvärden, men läs igenom hyresavtalet om vem som ansvarar för rabatter osv.

Balkongskydd/insynsskydd: får sättas upp efter anvisningar från hyresvärden. Anvisning viktigt då hyresvärden har ansvaret för fastighetens utseende.

Mariana Lesic, ärendehandläggare Hyresgästföreningen region Sydost

E-post: mariana.lesic@hyresgastforeningen.se