​Medlemmar sparar hundratusentals kronor

I slutet av juni delade Hyresgästföreningen region Sydost med sig av de senaste siffrorna på hur mycket vi sparat åt medlemmarna i kronor. Den glädjeväckande siffran landar hittills 2019 på 924 969 kronor.

Hyresgästföreningens ärendehandläggare och jurister jobbar ständigt med olika ärenden där medlemmar hört av sig. En del av ärendena kan handla om att bestrida orimliga krav från sin hyresvärd och efter första halvan av 2019 kan vi redovisa de första siffrorna, 924 969 kronor har vi hittills sparat åt medlemmarna.

– Jag är mer än nöjd. Resultatet visar att vi är vara våra medlemmar till hjälp, säger Ingrid Buskas, regionsjurist på Hyresgästföreningen region Sydost.

Årligen räknar jurister och ärendehandläggare ihop hur mycket de sparar åt sina medlemmar i rena pengar. Det kan till exempel handla om en hyresgäst som fått kompensation på grund av en brist eller annat problem i boendet.

– I många fall innebär inte ett ärende rena pengar tillbaka. Istället kan det handla om att man får bo kvar i sin lägenhet eller att en brist helt enkelt blir åtgärdad. Den hjälpen har ju också ett värde, men inget vi kan räkna om i rena pengar. Men att samla ihop summan av vad bara vår region gjort tycker jag visar nyttan för medlemskapet. Jag vet att mina kollegor gör allt för att ge den bästa rådgivningen och hjälpen till våra medlemmar, säger Ingrid Buskas.

Ingrid Buskas, regionsjurist Hyresgästföreningen
E-post: ingrid.buskas@hyresgastforeningen.se