Tack för mig!

Jag har haft sex fantastiska och utmanande år med Hyresgästföreningen. Som regionchef i västra Sverige, i föreningens ledningsgrupp, som nationell ledare för framtidsarbetet och på senare tid med de internationella frågorna inom International Union ofTenants.

När jag anställdes på Hyresgästföreningen så berättade jag om min syn på att bostaden är mer än tak över huvudet. Att hemmet är en plats där stora delar av vårt liv utgår ifrån. Platsen som kan skapa trygghet och värme. Under de här åren har jag gång på gång fått bekräftat att det är precis så det är. Det finns ett enormt engagemang kring frågor som rör människors hem.

Igår lanserade Stockholms Stadsmission sin hemlöshetsrapport i Sveriges riksdag.Den varnar för en framtid där allt fler människor står utan bostad och där barnfamiljer i framför allt storstadsregionerna inte har tillgång till boende. Bostadsbyggandet är visserligen det största sedan miljonprogrammets dagar men bostäderna som byggs är främst till för en redan etablerad och resursstark grupp.

Rapporten ställer frågan var finns de billiga bostäderna? Vi som är i samhällsbyggarbranschen måste arbeta för att det byggs men också ta ansvar för hur och för vem det byggs. Rapporten fortsätter att beskriva hur samhället har förändrats. Det är inte längre psykisk ohälsa och beroendeproblematik som är huvudorsaken till hemlöshet, utan snarare låga inkomster i kombination med bristen på billiga bostäder.

Att fler barn saknar stadigvarande boenden är mycket bekymmersamt eftersom det leder till ett socialt utanförskap. Barn som lever i socialt utanförskap löper högre risk att som vuxen drabbas av ohälsa, arbetslöshet och fattigdom. Att även ha kunskap om barnrättsfrågor när vi jobbar med samhällsutveckling och bostäder blir allt viktigare. Bostaden är en mänsklig och medborglig rättighet.

Nu väljer jag att gå vidare till nya utmaningar och lämna mina uppgifter inom Hyresgästföreningen. Jag kommer att fortsätta vara en samhällsbyggare både professionellt och ideellt men nu ska jag lägga till några nya perspektiv och till viss del andra frågor.

Med all den kunskap, kompetens och erfarenhet jag fått med mig, tillsammans med mina grundmurade värderingar om allas lika värde och rättigheter, går jag vidare till Sveriges Byggindustrier. En organisation som står inför en spännanderesa med ny ledning och som vill utveckla verksamheten med visionen att vara samhällsbyggare i världsklass.

Sveriges Byggindustrier arbetar med frågor som berör arbetsmarknad, infrastruktur och bostäder och jag ser fram emot att jobba med delvis nya frågor. Det kommer att bli utvecklande för mig personligen. Jag tar med mig mycket av det jag lärt mig under åren och tror att jag kommer att ha mycket att bidra med in i den nya organisationen och kunna påverka i sammanhang som kanske är lite oväntade.

Jag är glad och stolt över att ha fått vara en del av Hyresgästföreningens resa att få betyda mer för fler och för de fina resultat som vi har uppnått. Jag imponeras av allt engagemang och kunskap som finns inom föreningen men också i många av de externa sammanhang och möten som jag har fått vara en del av. Genom den kraften, i samverkan så kan även det som tycks omöjligt gå att lösa. Om vi vill.

Allt gott!

Anna Lönn Lundbäck