Besöksrekord på Astrid Lindgren-dag i Biskopsgården

Intresset slog alla rekord när Hyresgästförenings projekt Vackra Biskopsgården nyligen anordnade en Astrid Lindgren-dag i Sjumilaskolan för barn och deras familjer.

• Det var fantastiskt, säger projektarbetare Ahmad Alsagoff som kunde konstatera att evenemanget lockade inte mindre än 1 216 besökare i alla åldrar vilket är besöksrekord jämfört med tidigare arrangemang.
  • Vi hade en hel del skoj och överraskningar. Men bäst av allt var att se glädjen, entusiasmen och nyfikenheten i ögonen hos alla barn.

Att valet föll på Astrid Lindgren som tema för dagen tycker Ahmad Alsagoff var ganska självklart.

• Jag vill hävda att alla i Sverige vuxit upp och fortfarande växer upp med Astrid Lindgrens verk. Temat är tänkt att göra den nya generationen ännu mer nyfikna på att läsa hennes böcker.
  • Hon är världens mest lästa barnboksförfattare och vi ville att dagen skulle slå an ett par strängar i hjärtat hos både vuxna och barn, säger Ahmad Alsagoff som konstaterar att det dessutom är Pippi Långstrumps 70-årsjubileum i år.

Vackra Biskopsgården är ett långsiktigt arbete för att bland annat förbättra utomhusmiljön i området. Det arbetet sker i nära samverkan med de boende, lokala föreningar och organisationer. Bland annat samverkar projektet med Sjumilaskolan och har fått möjlighet att ta över bildlektionerna i årskurs sex.

• Vi låter eleverna syssla med mosaik och skapa mönster som skall utsmycka området. Mosaiken kommer att sättas upp på utomhuskrukor, bänkar, trappor och fasader.
  • Till sommaren blir det invigning och det blir spännande att se hur barnen valt att sätta sin prägel i sitt eget bostadsområde, säger Ahmad Alsagoff.

Men även innan dess kommer Vackra Biskopsgården att höras och synas i stadsdelen. Med start i april ordnar projektet ett antal gårdsfester med miljötema i hela Norra Biskopsgården.

• Den 9 maj är det Biskopsgårdens dag och då kommer det att finnas en uppsjö av aktiviteter för barn. Till sommaren anställer vi också tio vuxna ungdomar från området som ska fokusera på de yngre barnen och förgylla deras sommarlov.

Astrid Lindgren-dagen arrangerades i samarbete med

Sjumilahallen, Bostadsbolaget, Poseidon, Bo Bra i Biskopsgården, Biskopsgårdens föreningsråd.

• Barn, ungdom

• ahmad alsagoff