Billigare taxor i Stenungsund än på Tjörn

Den Tjörnbo som väljer att flytta över bron till grannkommunen Stenungsund kan spara stora pengar. Notan för kommunala nyttigheter som värme, vatten, avlopp, sophantering och el är nämligen över 6 000 kronor lägre per år i Stenungsund än på grannön.

Det framgår av slutrapporten från den årliga Nils Holgersson-undersökningen som jämför kommunala taxor och avgifter i alla landets kommuner.

Även en Orustbo som väljer fastlandet före ölivet har pengar att hämta. Årsnotan blir drygt 4 000 kronor lägre i Stenungsund än på Orust.

Regionens lägsta avgifter finns i Göteborg där den sammanlagda kostnaden landar på 1 686 kronor i månaden. Det kan jämföras med de 2 293 kronor per månad som Tjörns invånare får betala för samma nyttigheter.

• -Till viss del kan skillnaderna förklaras av att det är dyrare att leverera vissa tjänster på grund av kommunens storlek och geografiska förhållanden, säger Jenny Juthstrand, utredare hos Hyresgästföreningen i västra Sverige. Men skillnaden mellan vad invånarna får betala är ändå anmärkningsvärt stora.

Årets slutrapport visar också att i samtliga 13 kommuner som geografiskt ingår i Hyresgästföreningens västsvenska region har kostnaderna ökat jämfört med 2017. Förklaringen är framförallt de allt högre elpriserna.

De två kommuner som haft de största prishöjningarna är Partille och Kungsbacka. I Partille har månadskostnaden ökat med 160 kronor och i Kungsbacka med 154. Lägst ökningar återfinns i Härryda med 91 kronor och i Kungälv med 94 kronor per månad.

• -Kommunala avgifter och taxor utgör en stor del av hyran och det är kostnader som får konsekvenser för mångas privatekonomi, säger Jenny Juthstrand. Därför är det viktigt att vi uppmärksammar politiker på både prishöjningar och skillnader.

Bakom Nils Holgersson-undersökningen står Bostadsrätterna, HSB, Hyresgästföreningen, Riksbyggen och SABO. I rapporten ”flyttas” ett bostadshus mellan landets 290 kommuner för att jämföra kostnaderna för sophantering, vatten, avlopp, el och uppvärmning.

Rapporten i sin helhet hittar du här: http://nilsholgersson.nu/

KOSTNAD I KRONOR PER MÅNAD OCH LÄGENHET

Kommun Totalt 2017 Totalt 2018 Ökning av månadskostnad, kr
Göteborg 1 585 1 686 101
Stenungsund 1 653 1 768 115
Mölndal 1 663 1 770 107
Partille 1 617 1 777 160
Varberg 1 724 1 828 104
Ale 1 763 1 868 105
Kungälv 1 849 1 943 94
Kungsbacka 1 821 1 975 154
Lerum 1 863 1 980 118
Härryda 1 939 2 030 91
Orust 1 994 2 105 111
Öckerö 2 108 2 220 112
Tjörn 2 192 2 293 101

Jämförelsen avser en lägenhet på 67 kvadratmeter och alla priser är inklusive moms.

• Energifrågor

• prisskillnader