Politisk majoritet mot utförsäljning av allmännyttans lägenheter i regionen

En klar majoritet bland politikerna i Västsverige är emot utförsäljningar av allmännyttans lägenheter i sina hemkommuner. Det gäller oavsett partifärg. Men det finns också olika åsikter bland politiker som tillhör samma parti.

Det är 13 kommuner som geografiskt ingår i Hyresgästföreningens region västra Sverige Under våren har de partier som sitter i respektive kommunfullmäktige haft möjlighet att svara på en enkät om sin syn på bostadspolitiken och på hur deras kommun ska lösa bostadsituationen.

Två av frågorna i enkäten handlar om partiernas inställning till utförsäljningar av allmännyttans lägenheter under den kommande mandatperioden. Här svarar en mycket klar majoritet oavsett partifärg att de inte kommer att förespråka eller driva den frågan. I stället betonar de allmännyttans avgörande roll för att klara bostadsförsörjningen.

Men det finns också andra åsikter. I Kungälv till exempel svarar Miljöpartiet Ja med motiveringen ” En kommun ska syssla med skola, vård och omsorg. Annat kan vi tänka oss att sälja av, ja. Inte allt men en del absolut.”.

I Varberg svarar partiet Kanske och motiverar det med ”Möjligen något för att få ihop till underhållskulden. Hyrorna har varit för låga. Alternativet är att höja hyrorna ganska mycket”. Även Moderaterna i Varberg svarar Kanske.

I storstaden Göteborg svarar Moderaterna. Liberalerna och Miljöpartiet Nej på frågan om de kommer att förespråka utförsäljningar. Men alla tre öppnar samtidigt för möjligheten att ombilda hyresrätter till bostadsrätter förutsatt att det är vad hyresgästerna vill. Kristdemokraterna påpekar också att ombildningar kan bidra till att de finansiera de nya bostäder som allmännyttan behöver bygga.

Ett parti som genomgående säger nej till utförsäljningar är Vänsterpartiet. I Göteborg motiverar partiet sitt Nej så här: ” Vi har sett under vintern hur oseriösa företag försöker göra inbrytningar i allmännyttans bestånd och hur dessa påhejats av andra partier under kraftigt motstånd av berörda hyresgäster. Allmännyttan är en garant för långsiktig förvaltning och rimliga renoveringsnivåer så att alla har råd att bo kvar”.

I de kommuner där Socialdemokraterna besvarat enkäten är också svaret ett entydigt Nej, I Härryda svarar partiet såhär: ”För vår del kommer detta aldrig att vara aktuellt. Allmännyttan är och kommer alltid att vara en viktig del av arbetet med att tillgodose kommunens behov av bostadsbyggande”.

I Partille kommun betonar flera av partierna att det finns ett ägardirektiv för kommunägda Partillebo. Det går ut på att bolaget över tid ska sälja lika många lägenheter som man bygger nya. Det innebär att hyresgästerna får en möjlighet att köpa loss sina lägenheter och ombilda till bostadsrätt.

I Ale kommun svarar samtliga partier Nej med ett undantag. Det är det lokala partiet Aledemokraterna som inte ser ”någon som helst mernytta för en kommun att äga ett bostadsbolag som är värt 1,2 miljarder kronor” och som anser att en försäljning ”skulle på ett bräde lösa alla de problem med kostnader för jättelika investeringar i nya skolor, äldreboenden med mera som Ale kommun står inför”.

Enkäten innehåller bland annat också frågor om hur partierna vill lösa bostadsbristen i kommunen, hur fördelningen mellan olika boendeformer ska se ut i kommunen, hur bostadsförsörjningen för alla inkomstgrupper ska lösas och hur partiet arbetar för att hyresgäster ska kunna bo kvar efter renovering. Under fliken Dokument här i nyhetsrummet hittar du enkäterna från samtliga regionens kommuner.

I Hyresgästföreningens västsvenska region ingår följande kommuner Ale, Göteborg, Härryda, Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Mölndal, Orust, Partille, Stenungsund, Tjörn, Varberg samt Öckerö.

• Lokal/regional påverkan

• halland