Ställde krav på ny bostadspolitik

Förslaget om att inför marknadshyror i nyproduktion i det nya januariavtalet är bakgrunden till varför Hyresgästföreningen höll ett massmöte som var öppet för alla. Men regionordförande Kristofer Lundberg, som inledde mötet, talade också om andra hot i form av bostadsbrist och utförsäljningar av allmännyttan.

– Dagens bostadspolitik har vänt de ekonomiskt utsatta ryggen och de med störst behov har lämnats utanför den ordinarie bostadsmarknaden. Bostaden har gått från att vara en rättighet till att vara en handelsvara, sa regionordförande Kristofer Lundberg i sitt inledningstal.

På scenen framförde Sara Garib poesi och bandet Förbannade hyresgäster fick publiken att ställa sig upp och stämma in i budskapen ”Vad tycker vi om marknadshyror: Illa, Illa”.

Ronny Bengtsson, vice ordförande i regionen, talade om allmännyttans historia och behovet av en ny social bostadspolitik.

– Vi vill att byggföretag ska vara en självklar del i kommunens bostadsförsörjningsansvar. Vi vill att kommunen har ett byggföretag. Vi vill att allmännyttan återtar sin ställnings som bostadsförsörjare i kommunen.

Kristofer Lundberg menade att mötet ska ses som ett startskott för en kampanj för hyresrätten.

– Vi ska göra det klart att för hyresgästföreningen så är inte det här en symbolisk fråga utan vi ger oss in i kampen för att vinna. Januariavtalet kan stoppas men för det krävs det omfattande protester från hyresgästföreningen och fackföreningsrörelsen.

• Lokal/regional påverkan

• hyresrätt