Stor potential för bostäder i goda lägen

Bara i Göteborg skulle 126 000 nya bostäder kunna byggas om bland annat tidigare industriområden och områden längs större trafikleder utnyttjas fullt ut. Det framgår av rapporten ”Alla får plats i stadens goda lägen”.

Rapporten, som tagits fram av analysföretaget Spaceshape på uppdrag av Hyresgästföreningen, grundar sig på en kartläggning av hur mycket byggbar mark det finns i så kallade goda lägen i tio svenska städer, däribland Göteborg.

Goda lägen innebär de stadsdelar och områden där det går att nå stora delar av stadens arbetsplatser och serviceutbud inom 20 minuter med kollektivtrafik, cykel eller till fots. Bil har uteslutits eftersom det inte är tillgängligt för alla.

För samtliga tio städer uppskattar rapportförfattarna att det skulle gå att bygga en miljon nya bostäder i goda lägen. För Göteborgs del handlar det om 126 000 och för närbelägna Borås 34 000 bostäder.

I Göteborg handlar det bland annat om att bygga på tidigare industrimark i Älvstaden och längs nya stadsgator som till exempel Dag Hammarskjöldsleden. Det skulle tillsammans kunna ge plats för omkring 70 000 bostäder. Nästan lika många bostäder kan tillkomma genom så kallad förtätning, alltså fler hus i befintliga bostadsområden i förorter och villakvarter.

Rapportförfattarna avvisar bestämt åsikten att om vi ska få fram billiga bostäder som vanliga människor har råd med måste de byggas i ”dåliga” lägen.

- Detta vore helt förödande, inte bara för svaga grupper utan även för städernas attraktivitet i stort. Det skulle öka segregationen, minska tillgång till arbete och service och skapa enorma samhällsekonomiska kostnader.

- Detta vore fullständigt ohållbart. Därför måste vi bygga i goda lägen och det betyder vanligtvis förtätning, heter det i rapporten.

Marie Linder, Hyresgästföreningens förbundsordförande, är inne på samma linje,

- Att bygga i goda lägen, där det finns bra serviceutbud och väl utbyggd kollektivtrafik, minskar segregationen, det minskar bilberoende, biltrafik och utgifter för ny infrastruktur. Det bidrar också till att öka bostadsutbudet och minska bostadsköerna, ökar jämlikheten och underlättar människors vardag och möjligheter att lösa sina livspussel.

- Ett socialt hållbart byggande innebär också att människor ges tillgång till staden och dess utbud och närhet till jobb, service, kultur och vänner. En integrerad sammanhållen stad bidrar till ökad social rättvisa och ekonomisk tillväxt för hela samhället, sade Marie Linder i samband med att rapporten presenterades under årets Almedalsvecka i Visby.

Hela rapporten hittar du här: