Vi ställer frågan i Partille: "Kan man bo här?"

Kan man bo här? I veckan ställder vi frågan till partilleborna med förhoppningen att de påverkar kommunens politiker. Bakgrunden är att det behöver byggas fler billiga hyreslägenheter i kommunen.

De stora orangefärgade dörrarna med texten ”Kan man bo här” som står placerade på två platser i Partille denna vecka är en del av vår nationella kampanj som sträcker sig från Trelleborg i syd och Gällivare i norr.

Dörrarna fungerar som en inbjudan från vår sida till allmänheten om att genom konstruktiva och spännande förslag diskutera fram lösningar på bostadsproblematiken i kommunen. Förhoppningen och målet är att även lyckas inkludera lokalpolitiker i Partille om att delta i diskussionen.

- Vi vill väcka debatt om varför kommunen inte bygger billiga hyresrätter till framför allt våra ungdomar som vill flytta hemifrån, säger Elisabeth Hagrenius som är aktiv i Hyresgästföreningen Partille.

På tisdagen, onsdagen och avslutningsvis även på lördag denna vecka står Elisabeth och ytterligare ett par förtroendevalda på Kyrktorget och Valhamra torg i Partille och delar ut flygblad och pratar bostadspolitik med förbipasserande.

- Kommunen kanske kan sälja byggbar mark billigare för att få ned byggkostnaderna. Det kanske inte heller måste vara helkaklade badrum och två rum och kök när det byggs bostäder för unga utan man kanske kan tänka lite mer flexibelt, säger hon.

I samband med kampanjen har Hyresgästföreningen Partille skrivit en debattartikel om bostadsbristen som publicerats i Partille Tidning och dörren kommer även synas i annonser i Partille Tidning samt på Facebook. Vi har vi även släppt tre videor på Youtube för att uppmärksamma dörrarna och för att aktualisera frågan vars vi kan bo.

Läs mer på: flerhem.nu

• Boendefrågor