Funktionärer som gör det hela möjligt

Deras pass startade så tidigt som 8.00 på morgonen och redan då började gatorna så smått fyllas av förhoppningsfulla Megaloppis-säljare. För Oda, Rannhvi, Jasmine och Sara handlade förmiddagspasset mest om att dela ut sopsäckar och informera om var det fanns containrar för sådant som förblivit osålt.

Årets Megaloppis som var den sjunde i ordningen blev som brukligt en gigantisk folkfest som startade redan vid Stigbergstorget och som i stort sett fyllde varje gathörn i Majorna, Kungsladugård och Sandarna i Göteborg.

Oda Edwardson, Rannhvi Mebus Jormin, Jasmine Nketiah och Sara Raisse var några av det 40-tal funktionärer som under söndagen bidrog till att arrangemanget kunde genomföras så smidigt och problemfritt som möjligt.

Iförda gula lysande västar med ryggtexten ”Tillsammans gör vi det möjligt – Hyresgästföreningen” vandrade kvartetten runt bland försäljarna och delade ut sopsäckar och informationsblad.

• Vi vill ju inte att det ska skitas ner och därför är det viktigt att folk får veta var de kan göra av saker som inte blivit sålda om de nu inte vill ta hem dem igen, säger Oda.

Några gånger fick kvartetten också ingripa och be folk flytta sina försäljningsbord en bit längre in mot husen. Av säkerhetsskäl och för att trottoarerna skall vara framkomliga även för barnvagnar och rullstolar krävs det 1,5 meter fri passage.

• Det händer väl någon enstaka gång att någon blir lite sur för att de måste flytta på sig. Men oftast handlar det om små justeringar och de allra flesta förstår ju varför, att det är av säkerhetsskäl, berättar Oda.

Oda fick veta att Hyresgästföreningen sökte volontärer till Megaloppis via en tjej i sin klass och såg det som både roligt och lite utmanande att anmäla sig.

• Jag har varit på Megaloppis de senaste åren och gillar idén, det är ett bra koncept. Här sparar folk saker hela året och det är verkligen ett arrangemang som folk ser fram emot. Sedan är det ju bra att ha med något sådant här på cv-t.

Foto: Erik Yngvesson

• Boendefrågor