Allt fler unga vuxna vill flytta hemifrån

Allt fler unga vuxna bor kvar hemma hos sina föräldrar mot sin vilja. Och en majoritet säger att hyresrätt är den mest passande boendeformen. Det visar en rapport från Hyresgästföreningen om hur unga vuxna i Malmö, Lund, Göteborg och Stockholm bor. Rapporten är en del i en större nationell rapport om Unga vuxnas boende som publiceras 25 maj.

22 procent av de unga vuxna i Göteborgsregionen bor hemma hos sina föräldrar. I Göteborg är andelen 17 procent, i kranskommunerna 34 procent. 34 procent av de som bor hos föräldrarna säger att hyresrätten är den bäst passande boendeformen.

80 procent av de som bor hos sina föräldrar skulle vilja flytta hemifrån det närmaste året och 84 procent skulle vilja ha en egen bostad nu om de hade råd. Bara 62 procent skulle dock ha råd med en egen bostad i dag.

- En egen bostad och ett eget arbete är en förutsättning för att bli vuxen på riktigt. Att 12 000 unga vuxna i Göteborgsregionen ofrivilligt bor kvar hemma är en stor utmaning för kommunpolitikerna de närmaste åren, säger Lennart Sjöstedt, bostadspolitisk sekreterare på Hyresgästföreningen Region västra Sverige.

Undersökningen gjordes i februari 2011. I Göteborgsregionen deltog
1 109 unga, varav 552 i Göteborgs stad och 557 i Mölndal, Kungsbacka, Härryda, Partille, Öckerö, Stenungsund, Tjörn, Ale och Lerum.

Hyresgästföreningen organiserar drygt 66 500 bostadshyresgäster i Region Västra Sverige. Vi är en rikstäckande förening och vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Vi värnar om hyresgästers trygghet, inflytande och gemenskap i boendet. Hyresgästföreningen är en partipolitiskt obunden och demokratiskt uppbyggd förening som främjar och slår vakt om hyresgästernas intressen.