Bostadsvrålet höjer rösten för allas rätt att bo

Helgen den 22-23 november samlas bostadspolitiskt intresserade från hela landet i Göteborg till gemensam aktivism och bostadspolitisk konferens Bostadsvrålet. Konferensen arrangeras av ett dussintal organisationer som på olika sätt sysslar med bostadsfrågor.

– Rätten till staden och rätten att bo är inte längre en självklarhet, men vi är många organisationer och nätverk som kämpar för boendes rättigheter. Därför bjuder vi in till Bostadsvrålet i Göteborg, säger Mattias Axelsson, samordnare för Bostadsvrålet och drivande i Pennypodden.

Men det kommer inte bara att pratas. En viktig del av Bostadsvrålet kommer att vara aktivism. På lördagkvällen den 22 november kommer deltagarna tillsammans att göra en aktion någonstans i Göteborg med fokus på det ansvar som allmännyttan i Göteborg bör ta.

– Exakt var och hur aktionen kommer att genomföras är hemligt. En del av det kommer att planeras på konferensen, men vi är säkra på att göteborgarna kommer att märka att vi är i stan och pratar bostadspolitik, säger Malin Stenborg, samordnare för Bostadsvrålet och koordinator för Bostadsupproret.

Bostadsvrålet ska vara en mötesplats för organisationer, nätverk och människor som intresserar sig för bostadspolitik och stadsplanering. Helgen 22-23 november arrangeras föreläsningar, workshops och panelsamtal om bland annat gentrifiering, kategoriboende, förtätning och allmännyttans ansvar för bostadsförsörjningen.

– Temat för konferensen är Allmännyttan 2.0. Vi vill med det lyfta det ansvar som vi anser att allmännyttan har för bostäder och stadsutveckling i en stad som Göteborg, säger Mattias Axelsson.

Bostadsvrålet är öppet för allmänheten 22-23 november från kl. 11.00. Konferensen hålls i kulturföreningshuset Falken Falkgatan 7, spårvagnshållplats Redbergsplatsen.

Fullständigt program och anmälan finns på www.bostadsvralet.nu

Vill du veta mer välkommen att kontakta: Mattias Axelsson - 0736-42 38 06

Malin Stenborg, 0702-18 36 38

Bostadsvrålet organiseras av:

Pennygångens framtid, Hyresgästföreningen, Staden vi vill ha, Allt åt alla, Bostadsupproret, Jagvillhabostad.nu, Yimby, Biskopsgårdens framtid, Gårda boendeförening, Pennypodden, Råd att bo Folkstaden, Göteborgs Förenade Studentkårer.

• Välfärd

• ideella föreningar
  • nätverk
  • allmännyttiga bostadsbolag
  • boinflytande
  • stadsplanering
  • gentrifiering
  • förtätning
  • bostadsförsörjning
  • bostadsvrålet

Hyresgästföreningen organiserar 71 000 bostadshyresgäster i Region västra Sverige. Vi är en rikstäckande förening och vårt grundläggande mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Vi värnar om hyresgästers trygghet, inflytande och gemenskap i boendet. Hyresgästföreningen är en partipolitiskt obunden och demokratiskt uppbyggd förening som främjar och slår vakt om hyresgästernas intressen.