Hyresförhandlingarna med Östhammarshem är klara.

Hyrorna klara i Östhammarshem

Förhandlingen om 2020 års hyror mellan Östhammarshem och Hyresgästföreningen är nu klara. Den genomsnittliga hyreshöjningen landar på 1,56 procent. Höjningen är betydligt mindre än de 3,5 procent som Östhammarshem hade yrkat på.

-Vi ansåg att yrkandet på 3,5 procent var för högt även med hänsyn till de kostnadsökningar som sannolikt sker under 2020. Överenskommelsen hamnade på en nivå som är rimlig, med hänsyn både till kostnadsökningarna i kommunen och till hyresgästernas plånböcker, säger förhandlare Isabelle Melin.

Fördelningen av hyreshöjningen innebär att de allra flesta får 1,6 procent, medan nyproducerade lägenheter får 1,1 procent.

• Sociala frågor

• östhammarshem