Dyrt vatten i Gävleborg

Kostnaderna för vatten och avlopp har de senaste åren ökat tre gånger mer än inflationen. I år har boende i Sandviken fått den kraftigaste ökningen i Gävleborg (18,9%) trots att de redan tidigare låg över rikssnittet. Men trots den nya taxan är inte Sandviken dyrast i länet. Hofors, Ockelbo och Nordanstig är dyrare och dessutom bland de tio dyraste i landet.

Enligt en ny rapport från Nils Holgersson-gruppen skiljer sig priset på vatten och avlopp kraftigt mellan olika kommuner. Boende i de mindre kommunerna får ofta betala en högre taxa än i de större. Den genomsnittliga VA-kostnaden för en lägenhet (67m2) i Ockelbo motsvarar 600 kr/mån. I Gävle är taxan för en lika stor lägenhet i genomsnitt 263 kr/mån och i Sandviken 472 kr/mån.

Trots de kraftiga ökningarna på senare år väntar ännu större prishöjningar framöver när stora investeringar ska göras för att säkerställa standarden på vatten- och avloppssystemen. Kostnadsökningarna drabbar inte bara kommunernas villaägare. Enligt Hyresgästföreningens utredare Johan Lindahl påverkas även hyresgäster och bostadsrättsinnehavare av taxehöjningarna.

- Kostnaderna för vatten och avlopp bakas in i hyran och i förlängningen innebär det att en hyresgäst i Hofors betalar mer än dubbelt så mycket för sitt vatten än vad en hyresgäst i Gävle gör, förklarar Johan Lindahl.

Det svenska vatten- och avloppssystemet är på många håll gamla och inte dimensionerade för dagens klimatförändringar med kraftiga skyfall och fler översvämningar. De behöver i många fall uppgraderas för att undvika exempelvis att det läcker ut föroreningar som kan påverka grundvattentäkterna.

- Vi vet att det finns ett stort behov av att byta ut undermåliga system men kommunerna bör vara noggranna med att inte låta boende betala för mer än sin egen användning. Vill vi ha rimliga boendekostnader kan vi inte låta taxorna skena kraftigt, säger Lindahl.

Fakta om VA-taxor i Gävleborg 2015

• Tre av de tio högsta VA-taxorna i landet finns i Gävleborg.
  • Den genomsnittliga VA-kostnaden för en lägenhet (67m2) i Ockelbo motsvarar 7205 kr/år. Bara i Tanums kommun är kostnaden högre.
  • Hudiksvall och Bollnäs var de enda kommunerna i Gävleborg som inte höjde taxan 2015.

Sedan 1996, d v s nitton år tillbaks i tiden, ger Nils Holgersson-gruppen, med representanter från Riksbyggen, HSB, Hyresgästföreningen, SABO och Fastighetsägarna, årligen ut rapporten "Fastigheten Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige". Här redovisas fakta bland annat om de prisskillnader som finns mellan olika kommuner vad gäller avfall, VattenAvlopp, el och fjärrvärme.

Rapporten i sin helhet finns på

Kontakt:

Johan Lindahl, utredare Hyresgästföreningen region Aros-Gävle, 072 – 712 51 29