Hyreshöjningskrav i Enköping

Enköpings hyresbostäder (EHB) kräver en hyreshöjning på tre procent från första mars. En eventuell hyreshöjning skulle beröra alla hyresgäster i bolagets 2 553 lägenheter.

-  Jag ser framemot förhandlingarna med EHB och förutsättningarna är goda för att nå en rimlig överenskommelse för hyresgästernas del, säger Per Claesson, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Förutsättningarna är nu bättre efter flera år av relativt höga hyreshöjningar . Inte minst har EHB:s höga reparationskostnader orsakade av ett stort antal vattenläckor tvingat upp hyrorna. EHB kommer inom en snar framtid att komma igång med stambyten och badrumsrenoveringar på Lillsidan, vilket kommer att förebygga framtida vattenskador.

-  Dessutom har bolagets ekonomi förbättras under 2012, säger Per Claesson.

Ekonomin är bättre huvudsakligen till följd av räntesänkningar vars effekt följer med in i år 2013. EHB vill till följd av det förbättrade ekonomiska läget lägga cirka fem miljoner extra på underhåll det kommande året jämfört med år 2012.

-  Vi är positiva till att det ekonomiska utrymmet som skapats används till underhåll, men inte i den omfattningen. Hyreshöjningen måste ner en bit från kravet, säger Per Claesson.

Mer information:

Per Claesson