Sandvikenhus visar dålig ton mot hyresgästerna

Försäljningen av Sandvikenhus fastigheter i Kungsgården får Hyresgästföreningen att reagera.

-          Sandvikenhus säger att de vill sätta kunden i fokus samtidigt som man inte bevänt sig alls med att informera hyresgästerna om affären. Det är riktigt dåligt, säger Bo-Inge Andersson, ordförande för Hyresgästföreningen i Sandviken.

Hyresgästerna fick information via ett brev i brevlådan om att affären är klar. Ett förfarande som enligt Hyresgästföreningen inte är värdigt ett allmännyttigt bostadsbolag. Hyresgästföreningen är bekymrade över utvecklingen av Sandvikenhus kommunikation och vilja till inflytande för hyresgästerna då Sandvikenhus även sagt upp avtalet om samverkan utan varsel.

-          Det är klart att vi är bekymrade. Sandvikenhus måste leva upp till det ansvar det innebär att vara en allmännytta. Nu har vi fått två exempel på kort tid där man inte brytt sig om att lyssna på hyresgästernas vilja. Om det är kundfokus får de tänka om, säger Bo-Inge Andersson.

-          Hade man istället i ett tidigt skede låtit hyresgästerna tycka till om och påverka försäljningen hade mycket oro och känsla av maktlöshet kunnat undvikas, avslutar Andersson.

För mer information,

Bo-Inge Andersson, ordförande Hyresgästföreningen Sandviken