Nu byggs framtiden i Skåne!

Söndagen den 11 april kommer Hyresgästföreningens Bygg Framtiden-turné till Skåne och Hus & Hem-mässan på Yllan i Kristianstad.

Bygg Framtiden-turnén har sitt ursprung i den enorma brist som råder på bostäder för unga.

• 216 000 unga i hela Sverige saknar och efterfrågar en egen bostad (Hyresgästföreningen).
  • Bara 18 500 nya bostäder, varav 6 000 hyresrätter, började byggas under 2009 (Boverket).
  • Dessutom räknas 700 000 svenska hushåll som trångbodda varav 240 000 är hushåll med barn (SCB).
  • I ett stort antal lägenheter, framförallt i miljonprogramsområden, behövs kraftiga renoveringar
  • I 124 kommuner av 290 är det bostadsbrist.

På Hyresgästföreningens kampanjsajt kan du läsa mer, www.byggframtiden.se.

Under våren och delar av sommaren kommer Bygg framtiden-turnén att göra nedslag i olika kommuner runt om i landet, kommuner där Hyresgästföreningen har sett att det finns stora behov av att bygga nytt eller bygga om.

I Skåne kommer bland andra ståupparen Agneta Wallin att vara på plats på scenen och leda samtal med lokala politiker och Hyresgästföreningens ordförande Barbro Engman.

Det finns också möjlighet att direkt på plats eller via webbsidan www.byggframtiden.se ställa frågor till lokala politiker. Det kommer även att finnas ett stort flygfoto över Kristianstad uppsatt. På det kan besökarna föreslå platser där bostäder kan byggas eller peka ut områden som behöver byggas om.

– Vi vill att politikerna ska ta till sig vårt budskap och verkligen förstå allvaret. 216 000 ungdomar över hela Sverige saknar idag en bostad och det byggs allt färre hyreslägenheter. Målet är att lyfta upp bostadsfrågan som en valfråga i ett tjugotal kommuner runt om i landet, där läget är särskilt akut. Men vi vill förstås också att frågan ska tas upp på riksnivå, förklarar Barbro Engman, Hyresgästföreningens förbundsordförande.

Program Kristianstad

• 11 april klockan 14.00–15.00 på Hus och Hem-mässan på Yllan i Kristianstad (Hyresgästföreningen har även en egen monter på mässan).
  • På scenen i Kongresshallen klockan 14.00 leder ståupparen Agneta Wallin bland annat ett samtal med oppositionsrådet Helene Fritzon (S) och Hyresgästföreningens ordförande Barbro Engman.
  • En stor Jenga-turnering kommer att hållas på plats, där besökarna kan utmana varandra i att bygga högt och stabilt.

• bomässa
  • hus & hem
  • barbro engman
  • bygga
  • bygg nytt
  • hyreshus
  • hyreslägenheter

Hyresgästföreningens mål är allas rätt till en bra bostad. Vi vill att det byggs fler bostäder som är sunda och bra. Vi kräver rimliga hyror, inflytande och trygghet. Vi är en partipolitiskt obunden organisation för att alltid kunna ta hyresgästernas parti. Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Över en halv miljon hushåll är medlemmar i Hyresgästföreningen. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. Cirka 15.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda. Vi finns i 3.000 bostadsområden runt om i landet.