Lööf och Björklund kräver reform som deras egna väljare är emot

Både Annie Lööf (C) och Jan Björklund (L) har under de senaste dagarna ställt krav på friare hyressättning för att de ska släppa fram en socialdemokratisk regering. När Hyresgästföreningen undersökte stödet för fria marknadshyror inför valet visade det sig att en stor del av väljarna förkastade marknadshyror, även bland de som sympatiserar med Centerpartiet och Liberalerna.

Tisdagen den 27 november presenterade Annie Lööf (C) en rad krav för att Centerpartiet ska släppa fram en socialdemokratisk regering. Ett av kraven var ”friare hyressättning”. På onsdagen presenterade Jan Björklund Liberalernas krav och även han lyfte ”omfattande avregleringar genom bland annat fri hyressättning i nyproduktion”.

–En friare hyressättning innebär mindre konsumentskydd och mer makt till fastighetsägarna, i praktiken är det marknadshyror de pratar om. För tre miljoner hyresgäster skulle det här innebära att ekonomi och grundtrygghet äventyras, säger Marie Linder, förbundsordförande för Hyresgästföreningen.

Under valrörelsen drev både Centerpartiet och Liberalerna frågan om marknadshyror. Därför uppdrog Hyresgästföreningen Novus att undersöka stödet för en sådan reform i slutet av augusti, ca två veckor innan valdagen. 61 procent svarade att ett system med fria marknadshyror inte är en bra idé, medan endast 24 procent tyckte det var en bra idé. Bland de som uppgav att de tänkte rösta på Centerpartiet uppgav 24 procent att fria marknadshyror är en bra idé medan 50 procent tyckte det var dåligt. Bland Liberalernas väljare var 34 procent för och 37 procent emot.

–Lööfs och Björklunds krav på fri hyressättning är vansinniga. Vi vet att svenska folket, oavsett partifärg, inte vill ha marknadshyror. Sverige behöver lägre, inte högre hyror i nyproduktionen. Sverige behöver mer integration, inte mer segregation, säger Marie Linder.

Hos Stefan Löfvens väljare är motståndet mot marknadshyror desto större. Hela 87 procent av de som i augusti uppgav att de tänkte rösta på Socialdemokraterna ansåg att fria marknadshyror inte var en bra idé och endast tre procent menade att det fria marknadshyror var bra.

–Socialdemokraterna skulle riskera mycket mer än några procents tapp i väljarstöd om de går Lööf och Björklund till mötes. Jag lovar att mobilisera samtliga tre miljoner boende i hyresrätt mot alla förslag som riskerar äventyra människors trygghet och hem, oavsett vilket parti förslagen kommer ifrån, säger Marie Linder.

• Ekonomi

Om Hyresgästföreningen

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - vi företräder nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Cirka 11.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda.

Peter Skeppström

Teo Strömdahl Östberg