Vad händer i Almedalen? Hyresgästföreningens program 6 juli

Välkommen till en bostadspolitisk heldag i Almedalen. Under onsdagen den 6 juli förvandlas Hotell Wisby Strand Congress & Event i Visby till Hyresgästernas hus. Hyresgästföreningen arrangerar ett flertal bostadspolitiska samtal och debatter under dagen med en lång rad inbjudna gäster.

Vi håller till i lokal Lyen/Lounge. Moderator under dagen blir Willy Silberstein.

8.30-09.15

Hur renoverar vi så att folk kan bo kvar?

Hundratusentals lägenheter i Sverige behöver renoveras. Ombyggnadsprocessen är omtumlande för hyresgästerna och många tvingas flytta på grund av att de inte har råd att bo kvar efter ombyggnaden. Hyreshöjningar på upp till 60 procent är inte ovanligt. Enligt en rapport från Boverket flyttar minst 25 procent av hyresgästerna strax innan, under eller efter en ombyggnad.

Går det att genomföra renoveringar så att både hyresgäst och fastighetsägare blir nöjda? Hur fungerar de processer där hyresgästen har ett inflytande? Och om de fungerar – varför gör inte alla så?

Agneta Börjesson (MP) statlig utredare Stärkt ställning för hyresgäster

Kristina Mjörnell affärsområdeschef SP och adjungerad professor vid Lunds universitet

Susanna Skogsberg förbundsjurist Hyresgästföreningen

09.30-10.15

Politik eller marknad – vem styr bostadspolitiken?

Sverige har ett enormt underskott på bostäder och trångboddheten ökar. Om detta är alla överens. Så varför går det så trögt? Vem är det egentligen som har makten att bygga? Vilka förutsättningar behövs för att ytterligare få fart på bostadspolitiken? Och vad är det egentligen vi ska bygga?

Samtal om vem som styr, vem som borde styra och vad som behövs.

Kurt Eliasson vd SABO

Anna Granath Hansson forskare KTH

Martin Wilén Biträdande stadsbyggnadschef Örebro kommun

Jonas Nygren tillträdande förbundschef Hyresgästföreningen

10.30-11.15

Var ska företagens anställda bo?

För att kunna attrahera utländska investerare, men också studenter och forskare, krävs att vi kan erbjuda rimligt prissatta bostäder i våra tillväxtområden. En väl fungerande bostadsmarknad är en förutsättning för tillväxten. Men hur skapar vi denna bostadsmarknad? Spelar rörligheten någon roll? Var möts samhällets ansvar och företagens? Hur kan enskilda företag bidra till att lösa bostadssituationen? Hur har andra länder löst det?

Fredrik Fexe chef för Business & Strategy på Business Sweden

Caroline Sundberg ordförande Sveriges Förenade Studentkårer

Mariell Juhlin chefsekonom Hyresgästföreningen

12.00-13.15

Var så god och bygg!

Bristen på bostäder finns i hela Sverige och är störst där flest vill bo – i goda lägen med närhet till jobb, service och infrastruktur.

Alexander Ståhle, forskare vid KTH och VD för Spacescape har gjort en genomgång av 10 större städers översiktsplaner och visar utifrån dem var nya bostäder kan byggas. Alla i goda lägen.

Men vad är goda lägen? Var finns de – och varför ska vi bygga där? Hur många bostäder är det möjligt att bygga? Och får alla verkligen plats i staden?

Alexander Ståhle forskare vid KTH och VD för Spacescape

Christer Larsson Stadsbyggnadsdirektör i Malmö stad och utredare i den statliga utredningen Gestaltad livsmiljö

Svante Hagman VD NCC Construction

Marie Linder förbundsordförande Hyresgästföreningen

Åsa Björkmarker Karlsson kommunalråd Växjö (S)

Mohamad Hassan oppositionsråd Uppsala (L)

13.45-14.45 Arrangeras av Hyresgästföreningen Region Norrland

Vilka diskrimineras på den krisande bostadsmarknaden och varför?

Finns diskrimineringen enbart på arbetsmarknaden?

Enligt en mäklarstudie av DO från 2010, med 150 hyresvärdar på 90 olika orter, förekom det framförallt misstänksamhet mot romer och personer med muslimsk bakgrund.

En bostadsmarknad med hög efterfrågan och bostadsbrist underlättar för fastighetsägare att selektivt välja och placera hyresgäster. Hur kan diskrimineringen i så fall motverkas? Är det attitydförändring, lagstiftning eller en rättvis bostadsförmedling? Har de kommunala bostadsföretagen ett större samhällsansvar än de privata?

Irene Molina professor i kulturgeografi Uppsala universitet

Johanna Ingemarsson jurist Malmö mot diskriminering

Det blir även filmvisning och stor världspremiär under Almedalensveckan.

Torsdag 7 juli klockan 19.00-21.00 visas

”100 år av repriser – den svenska modellen på bostadsmarknaden” i trädgården på Clarion Hotel Wisby.

Följ med på en resa genom bostadspolitiken de senaste hundra åren. Hur uppstod den, hur har den utvecklats och var befinner vi oss idag? Vilka frågeställningar återkommer och kan vi egentligen prata om en samlande bostadspolitik?

Barbro Engman har under större delen av sitt liv varit verksam som politiker och har under många år följt bostadspolitiken. Genom att följa hennes bostadsresa - från brukssamhället via allmännyttan, studentbostaden, miljonprogrammet, bostadsrätten, villan, den renoverade brukslängan, tillbaka till inneboendet och den nyproducerade hyresrätten - följer vi också bostadspolitikens utveckling.

Efter filmen följer ett samtal mellan politiker och intresseorganisationer kring bostadspolitikens utveckling och utmaningar.

Tisdag 5 juli 17.00-18.00 Arrangeras av Hyresgästföreningen region Aros-Gävle i samarbete med Freja Academy och Censor-Bosnia Hercegovina

Young adults – where to find housing? Om ungas bostadssituation

Plats: S:t Hansgatan 41

Almost 300,000 young adults are looking for housing in Sweden today. That's an increase of 36% in ten years. It is a situation they share with young people in several other countries in Europe. Young adults housing situation will be discussed based on research from Sweden and Bosnia-Hercegovina.

In the project HOLICOB Sweden and Bosnia-Herzegovina cooperate on young adults' living conditions. There are many similarities between the countries when it comes to the possibilities of young people to create an independent life. Lack of housing that young adults can afford is a common problem.

During Spring 2016 a survey has been conducted among young adults in Sarajevo, Tuzla and Uppsala about the housing situation.

Alexander Kuzmicki jurist/projektkoordinator Hyresgästföreningen

Jasminka Tadic-Husanovic director Censor

Margareta Eklund projektledare HOLICOB

• Energifrågor

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.

Hyresgästföreningen förhandlar för alla hyresgäster som så vill - vi företräder nio av tio hyreshushåll. Varje år vänder sig 100.000 medlemmar till föreningen för att få råd och hjälp i sina mellanhavanden med hyresvärden. Cirka 11.000 medlemmar har dessutom valt att engagera sig som förtroendevalda.

Peter Skeppström

Sofia Zouagui