Nya Hyundai Tucson lanseras som 48 V mildhybrid.

Designad för elektrifiering: Nya Hyundai Tucson lanseras som 48-volts mildhybrid

Juni, 2018 – Nya Hyundai Tucson vars produktion startar redan den här månaden kommer även lanseras som en energisnål 48-volts mildhybrid. Det är Hyundais första mildhybrid och en av de första bilarna i hela branschen. Lanseringen ligger i linje med företagets strävan mot att erbjuda ny teknologi som bidrar till en renare framtid. Nya Tucson är designad och byggd i Europa för att säkerställa de allra högsta kvalitetsnivåerna. Utöver flera uppdateringar på drivlinorna möter motorerna självklart även nya Euro 6d utsläppsstandarden. Bilen som varit en toppsäljande modell för Hyundai har fått en rejäl designuppdatering och erbjuds med ett stort antal avancerade teknikfunktioner för en bekvämare och säkrare körning.

”Med en ny mildhybriddrivlina till vår bästsäljande modell utökar vi företagets elektrifieringsstrategi att göra miljövänlig teknologi tillgänglig för ännu fler kunder,” säger Andreas-Christoph Hofmann, Vice President Marketing & Product på Hyundai Motor Europe. ”För att kunna vara konsekventa och fortsätta på utstakad väg vägen har detta nya och högeffektiva system utvecklats av ingenjörer på vårt European Technical Centre. Mildhybridssytemet kommer finnas tillgängligt i kombination med fler motorer framöver som en del av vår diversifierade mix av elektrifierade drivlinor.”

För första gången i en Hyundai har Nya Tucson utrustats med ett 48-volts mildhybridsystem som kommer i kombination med en 2.0-liters dieselmotor. Teknologin som är designad för elektrifiering består av ett 0.44 kW/h 48-volts lithiumjonbatteri, en Mild Hybrid Starter Generator (MHSG), en LDC-omvandlare (lågspänning DC/DC) och en inverterare. Under acceleration stöttar MHSG motorn med upp till 12 kW och därigenom minskar bränsleförbrukningen. Systemet växlar automatiskt mellan mekanisk användning av motorn och energiåtervinning. MHSG hjälper förbränningsmotorn genom att ladda ur batteriet för att minska motorbelastningen vid lätt acceleration eller förmedla ytterligare vridmoment till motorn under stark acceleration. Vid motorbroms och bromsning återvinns energi för att ladda batteriet. På så sätt förbättrar systemet avsevärt motorns bränsleekonomi och koldioxidutsläpp utan att kompromissa på maximal körglädje.

Tack vare det nya elektrifieringssystemet kommer kunderna kunna dra nytta av en perfekt avvägning mellan inköpspris och minskade kostnader relaterade till bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. Med denna teknik syftar Hyundai till att minska bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen med upp till 7 procent baserat på kombination med manuell växellåda och NEDC*.

Dieselmotorn på 2.0 liter är den kraftfullaste bland Nya Tucsons drivlinor med en effekt på 137 kW / 186 hk. Versionen levereras med fyrhjulsdrift och kan fås med antingen 6-växlad manuell växellåda eller den nyutvecklade 8-växlade automatlådan. Till våren 2019 kommer 48-volts mildhybridteknologin även finnas tillgänglig i Nya Tucson i kombinerat med nya Smart Stream 1.6-litersdieseln.

Nya Hyundai Tucson har svensk lansering under hösten 2018. Svenska priser är ännu ej fastställda.

För mer information om Nya Hyundai Tucson besök:

* Koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning baserade på interna mål enligt WLTP-föreskrifter som sedan omvandlas tillbaka till NEDC.