Hyundai i30 N TCR debuterar och glänser i TCR International.

Hyundai i30 N TCR debuterar och glänser i TCR International

9 oktober, 2017 – Hyundai i30 N TCR gjorde avtryck hos både åskådare och medtävlande under sin debut i TCR International på Zhejiang-banan i Kina. Hyundai Motorsports bilar satte snabbaste tiden i tre av helgens omgångar. Dessutom säkrades man sin första seger tack vare Gabriele Tarquinis målmedvetna körning i den inledande tävlingen.

Helgens tävlingar var en unik möjlighet att testa hur i30 N TCR kunde prestera gentemot andra tillverkares modeller. Dessutom visade sig Zhejiang Circuit vara en rejäl utmaning då dess tekniskt kurviga layout inte påminde om någon annan bana som bilen tidigare testats på.

Tarquini och Menu var de enda förarna som lyckades köra den 3.2 km långa banan på under 1:33. Tarquinis bästa tid stannade på 1:32.935 medan Menus omgång slutade på ledartiden 1:32.811, nästan en halv sekund snabbare än nästa tillverkares bil.

Då i30 N TCR hade fått ett temporärt startgodkännande i tävlingen var båda förarna utom möjlighet att säkra placering i andra kvalificeringsomgången och tvingades därför starta från 13 respektive 14 plats i fältet.

Trots de förutsättningarna stal i30 N TCR rampljuset när Tarquini redan halvvägs genom det 19 varv långa loppet tog sig upp i ledningen och skänkte teamet en sensationell första seger. Menu nådde upp till sjätte plats men slutade tolva då han fick böta på grund av inblandning i kontakt med annan bil vid starten.

Hyundai i30 N TCR:s överlägsna prestation gjorde att arrangörerna justerade Balance of Performance (BoP) till andra tävlingen. Bilarna kom därför till startlinjen med minskad motoreffekt och nästan 40 kg adderad vikt. Även med modifierade bil lyckades Menu avancera upp och sluta på fjärde plats, tätt följd av Tarquini på sjätte.

Gabriele Tarquini berättar: ”Det här har varit en nästan helt perfekt helg för mig och teamet bakom Hyundai i30 N TCR. Vi visade att vi har utvecklat en extremt konkurrenskraftig och stark bil inom TCR:s regelverk. Vi startade på 14 plats och trodde då inte alls att vi skulle tävla om segern, speciellt inte på en så svår bana.”

Hyundai Motorsports Customer Racing Manager, Andrea Adamo kommenterar: “Vi nådde vartenda mål som satts upp för i30 N TCR den här helgen. Vi åkte till Kina för att bevisa vår konkurrenskraft gentemot andra tillverkare i TCR International och om man ser till tempot våra bilar haft under helgen visade vi verkligen var skåpet skall stå. Bilarnas prestanda och tillförlitlighet visade att i30 N TCR inte bara är snabb utan stark och smidig även på tekniska banor. Våra kunder kommer kunna ta sin nya bil till vilken bana som helst, i vilken serie som helst och direkt tävla i frontlinjen.”

Hyundai i30 N TCR återvänder till TCR International för mästerskapets finalhelg i Dubai, den 17–18 november.

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1991. I Sverige har Hyundai idag 80 försäljningsställen och 101 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2015 såldes 4,96 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag 13 bilfabriker; tre i Korea, fyra i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.

Se även www.hyundai.se

Följ @HyundaiSverige på Instagram