Hyundai Motorsport lanserar Thierry Neuville  som försteförare i sin WRC-satsning

Hyundai Motorsport lanserar Thierry Neuville som försteförare i sin WRC-satsning

•   Den 25-åriga belgaren Thierry Neuville blir Hyundais försteförare från 2014
   •   Samarbetet är ett utryck för den långsiktiga och ambitiösa satsningen inom WRC av både
       Hyundai och Thierry Neuville
   •   Teamet tävlar bland annat under Svenska Rallyt i februari 2014

6 november 2013
Hyundai lanserar den 25-åriga belgaren Thierry Neuville som försteförare i sin satsning på rally från 2014.

-Jag är mycket glad över att kunna avslöja Thierry Neuville som huvudförare i vårt nya WRC-team. Thierry har en fantastisk säsong 2013, där han bevisat att han är en av de mest spännande unga förarna i WRC. Hans tuffa körstil, hans förarskicklighet och dynamiska inställning till rallysporten gör honom till den idealiske huvudföraren för Hyundai, säger teamchefen Michael Nandan,

Tillsammans med sin co-driver, Nicolas Gilsoul, kommer Thierry Neuville att köra Hyundais nya i20 rallybil i samtliga 13 WRC-evenemang under 2014. Debuten blir vid Monte Carlo-rallyt i januari, som innebär den tredje WRC-säsongen i rad för den belgiske föraren. Teamet kommer även att tävla vid Svenska Rallyt den 5-8 februari 2014. Neuvilles erfarenhet kommer att vara en ovärderlig tillgång för Hyundai när biltillverkaren storsatsar med ett eget team och sin första WRC-bil som byggts från grunden.

-Jag är övertygad att Hyundai är det perfekta märket för mig, för det är ett ungt och ambitiöst fabriksteam med långsiktiga planer att nå framgångar i mästerskapet. Och jag har länge haft som ambition att få köra för ett fabriksteam. Jag imponerades av teamets anläggning, deras approach till rallyprogrammet och deras tydliga potential, säger Thierry Neuville.

Under sina två år inom WRC har Thierry Neuville kört totalt 32 tävlingar, och ligger nu på en andra plats med bara en tävling kvar.

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 85 försäljningsställen och 110 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning
och service över hela världen. Hyundai sålde 2012 4,4 miljoner bilar världen
över. Bilarna säljs i 186 länder via 5300 återförsäljare. Hyundai har idag sju
tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland