Hyundai Motorsport på pallen i Tour de Corse.

Hyundai Motorsport på pallen i Tour de Corse

9 april, 2018 – Hyundai Motorsport har avslutat en utmanande helg på asfalt i Tour de Corse, fjärde omgången av 2018 FIA World Rally Championship (WRC) med en pallplats för Thierry Neuville som slutlig trea.

Teamets tre bilar slutade alla inom topp sju med Dani Sordo på fjärde och Andreas Mikkelsen som en sammanlagd sjua. Neuville med kartläsare Nicolas Gilsoul var helt fokuserade på att säkra tredjeplatsen på söndagsmorgonen men stötte på problem under den långa inledande sträckan då de skadade sitt vänstra bakhjul. Ett oförklarligt motorproblem förhindrade dem från att prestera sitt yttersta i Power Stage men belgarna lyckades trots det bekräfta sin tredje raka pallplacering på Korsika.

Med konstruktörspoäng tilldelade för de två bäst placerade bilarna i teamet lyckades Hyundai Motorsport behålla sin ledning i mästerskapet med ett reducerat övertag mot M-Sport Ford World Rally Team.

Neuville/Gilsoul (#5 Hyundai i20 Coupe WRC)
Neuville berättar: ”Det är såklart fantastiskt att sluta på pallen men helgen har ändå varit fylld med frustration. Vi lyckades inte matcha tiderna mot de snabbaste förarna även om vi verkligen försökte. Vi måste vara nöjda med resultatet vi lyckades uppnå då tredjeplatsen gjorde att vi tog viktiga poäng i Konstruktörsmästerskapet. Ser man däremot till vår rena prestation hade vi inte det flytet jag önskade under helgen.”

Sordo/Del Barrio (#6 Hyundai i20 Coupe)
Dani Sordo om helgen: ”Vårt slutliga resultat är inte alltför dåligt med tanke på den motiga helg vi har upplevt på Korsika. Vi lyckades helt enkelt inte hitta den fart som behövdes för att tackla de här vägarna. Ändå – en fjärdeplats ger oss viktiga poäng i mästerskapet vilket alltid är något positivt vi kan ta med oss. Nu måste vi jobba ihop som ett team för att få upp farten på asfaltsvägarna under resten av säsongen.”

Mikkelsen/Jæger (#4 Hyundai i20 Coupe)
Mikkelsen kommenterar: ”Det vart inte direkt det resultat vi hade hoppats på och överlag en riktigt jobbig helg. Vi gjorde några slutliga justeringar på bilen under söndagen men lyckades ändå inte hitta den känsla vi behövde. Vi har haft ett utmanande rally men nu vet vi vad vi måste göra för att öka erfarenheten och självförtroendet på asfalt. Vi behöver helt enkelt lägga fler mil bakom oss för att lära oss hur vi kan få ut maximal effekt av bilen. Det är lite tid kvar tills nästa asfaltsevent i Tyskland så vi måste fokusera på att få till de förbättringar vi behöver. Det är läxan vi tar med oss från den här helgen.”

Rally Argentina äger rum 26–29 april och blir en minnesvärd återkomst till den plats Hyundai Motorsport segrade i 2017. Det 18 etapper långa rallyt blir det femte av 13 på säsongen.

Slutresultat - Tour de Corse

2 M-Sport Ford World Rally Team 107
3 Toyota Gazoo Racing World Rally Team 93
4 Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team 81

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1991. I Sverige har Hyundai idag 80 försäljningsställen och 101 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2015 såldes 4,96 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag 13 bilfabriker; tre i Korea, fyra i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.

Se även www.hyundai.se

Följ @HyundaiSverige på Instagram