Hyundai Motorsport - WRC Wales Rally GB

Hyundai Motorsport säkrade andraplatsen i 2016 FIA World Rally Championship

• Hyundai Motorsport tog ännu en pallplacering i helgens Wales Rally GB, den näst sista deltävlingen i 2016 FIA World Rally Championship (WRC).
  • Thierry Neuville lyckades hålla avstånd till lagkamraten Hayden Paddon och knep sin sjätte pallplats och fjärde raka för säsongen.
  • Helgens resultat gör att Hyundai Motorsport säkrar en slutgiltig andraplats i Konstruktörsmästerskapet och teamets bästa någonsin i WRC.

Oktober 31, 2016 – Hyundai Motorsport avslutade WRC-säsongens näst sista rally med ännu en pallplacering i Wales Rally GB. Thierry Neuvilles tredjeplats är också Hyundai Motorsports första pallplats någonsin i Wales. Med det resultatet har teamet även säkrat en total andraplats i Konstruktörsmästerskapet, precis bakom Volkswagen Motorsport. Det är teamets bästa mästerskapsresultat någonsin sedan den totala tredjeplatsen förra året och en fjärdeplats 2014.

Wales Rally GB sträckte sig över 22 intensiva etapper på över 330 km. Ett rally som slutade med en rafflande avslutning där Thierry Neuville fick försvara sin tredjeplats från den hårt kämpande lagkamraten - Hayden Paddon. Belgaren lyckades också ta hem ytterligare mästerskapspoäng med snabbaste tiden i Power Stage.

Hayden Paddon slutade rallyt på fjärdeplats och personbästa i Wales Rally GB, bara 20 sekunder bakom Neuville. Dani Sordo körde in alla tre New Generation i20 WRC-bilar i topp-sex med sin sjätteplacering.

Neuvilles (#3 New Generation i20 WRC) och kartläsare Nicolas Gilsouls tredjeplats i helgen stärker deras position som tvåa med 143 poäng i Förarmästerskapet, 14 före Andreas Mikkelsen som just nu är trea.

Neuville berättar: ”Det har varit en bra helg för oss. Teamet gjorde som vanligt ett fantastiskt jobb med att hålla bilen i trim för alla tekniskt svåra etapper. Vi hade inte flyt nog för att utmana om segern men jag är fortfarande nöjd med att stå på pallen. Poängen i Power Stage var såklart också en bonus även om vi faktiskt inte ansträngde oss extra för dem. Helgens leriga förhållanden var mer krävande än vanligt men vi lyckades hålla jämnt tempo och öka farten precis där det behövdes. Jag måste säga att det också var extra skönt att ta hem teamets första pallplats i Wales Rally GB och även fortsätta den serie med topplaceringar vi är inne i. Nu när vi dessutom är tvåa i Konstruktörsmästerskapet lovar vi att göra allt för att avsluta säsongen i samma vinnaranda nere i Australien.”

Precis som i Spanien (#20 New Generation i20 WRC) var Paddon och kartläsare John Kennard bara en hårsmån från att sluta i topp tre. Trots att det var en krävande helg gick de ändå i mål på fjärde plats med sitt bästa resultat någonsin i Wales Rally GB. I och med det behöll de även sin fjärdeplats i Förarmästerskapet, bara tre poäng från trean.

Dani Sordo och kartläsare Marc Martí var missnöjda med helgens resultat efter att ha fått blodad tand från sin andraplats i Spanien. En sjätteplats säkrar däremot Sordos femteplats i förartabellen, bara tio poäng från tredje i Förarmästerskapet.

Neuvilles tredjeplats innebär att Hyundai Motorsport nu tagit 11 pallplaceringar den här säsongen och slutat topp tre i nio av 12 rallyn. Andraplatsen i Konstruktörsmästerskapet gör också att man nu har alla tre bilar inom topp fem.

Om tre veckor, 17-20 november avslutar Rally Australien 2016 FIA World Championship.

Slutresultat Wales Rally GB

1. S. Ogier / J. Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) 3:14:30.2
2. O. Tanak / R. Molder (Ford Fiesta RS WRC) +10.2
3. T. Neuville / N. Gilsoul (Hyundai New Generation i20 WRC) +1:35.4