Hyundai Motorsport tar tredjeplatsen i Rally Italia Sardegna.

Hyundai Motorsport tar ännu en pallplats i Rally Italia Sardegna

11 juni, 2017 – Hyundai Motorsport säkrade trots en kämpig helg ännu en pallplats i Rally Italia Sardegna. Det var den sjunde omgången av 2017 FIA World Rally Championship (WRC).

Alla tre av Hyundai Shell Mobis World Rally Teams bilar satte direkt ett högt tempo för att ta upp kampen om segern. Neuville och Sordo upplevde kort därefter problem med sina bilar, vilket hindrade dem från att visa sin sanna potential. Paddon hamnade dessutom i två kraschincidenter över helgen.

Efter 19 specialsträckor, inkluderat söndagens loopade Cala Flumini och Sassari-Argentiera så cementerade Thierry Neuville och Nicolas Gilsoul tredjeplatsen och deras femte raka pallplacering för säsongen.

Dani Sordo och Marc Martí gick i mål som näst bästa Hyundai Motorsport-bil efter att Hayden Paddon och Seb Marshall råkade ut för en olycka under SS18 (Cala Flumini 2). Nya zeeländaren och britten kraschade sin #4 Hyundai i20 Coupe WRC i en högerkurva och klarade sig lyckligtvis oskadda även om olyckan gjorde att de fick avsluta rallyt i förtid. Fram tills dess hade de jämfört med en frustrerande lördag haft en bra start på söndagen med en inledande etappseger genom Cala Flumini.

Sordo bibehöll momentum och knep sin fjärde etappseger på Sardinien genom att vara snabbast i SS17 (Sassari-Argentiera). Både Sordo och Neuville tog viktiga poäng i Power Stage när de slutade på andra respektive fjärdeplats i rallyts avslutade etapp.

Neuville och Gilsoul upplevde bromsproblem på lördagen vilket hindrade dem från att köra för en andra raka seger i Sardinien. Belgarna knep ändå sin tredje raka pallplats på ön och matchade sitt resultat från 2015. Neuville har hittills tagit poäng i samtliga Power Stage den här säsongen och helgens resultat minskar luckan upp till ledaren i Förarmästerskapet – Sébastien Ogier.

Neuville kommenterade helgen så här: ”Sammantaget var det ändå ett bra rally för oss även om vi inte kunde slåss om segern. Bromsproblemet på lördagen var väldigt olyckligt då det kostade oss över en minut som var svår att ta in igen. Att få kliva upp på pallen i ett så utmanande rally är fortfarande en bedrift och ännu ett positivt resultat den här säsongen. Jag gav verkligen allt jag hade i Power Stage men vägförhållandena var tyvärr inte till vår fördel. Vi tog några nya poäng och är ändå hyfsat nöjda. Luckan till Ogier har minskat men vi vet att det krävs en rejäl insats den andra halvan av säsongen för att nå upp till honom.”

Med hela fyra etappsegrar i Rally Italia Sardegna visade Sordo och kartläsare Marc Marté rejäl potential under alla tre dagarna. Det är rekord i antal etappsegrar i ett enda rally för duon under deras tid med Hyundai Motorsport. De lyckades också dubbla säsongens Power Stage-poäng tack vare en stark andraplats i SS19.

Sordo berättar: ”Det här var ett mycket bättre sätt för oss att avsluta ett rally på jämfört med frustrationen som byggdes upp efter förra eventet! Det kändes väldigt bra att ta hela fyra etappsegrar i helgen. Vi sparade på däcken för att kunna trycka på i Power Stage och lyckades med just det. Det har inte varit lätt men jag är glad över att ha några poäng med mig hem från det här rallyt. Hade det inte varit för turboproblemen vi upplevde i fredags så hade vi på allvar kunnat jaga en pallplats men det är inget vi kan göra något åt just nu. Nu siktar vi in oss på nästa rally i Polen där målet är ett mycket mer representabelt resultat för oss och teamet.”

Paddon och Marshall hade siktat in sig på att avsluta Rally Italia Sardegna med flaggan i topp efter att ha vunnit söndagens inledande etapp. Istället råkade de ut för ytterligare en incident liknande den som tvingade dem att bryta i lördags och med det grusades även alla planer på poäng i Power Stage.

Paddon berättar: ”Efter lördagens missöde ville vi använda söndagen till att komma tillbaka in i rytmen. Allt gick helt enligt plan med en inledande etappseger men det var också så långt allt positivt sträckte sig. På den näst sista etappen råkade vi ut för ytterligare en udda incident där jag fastnade i innerkurvan och vi slungades utåt. Jag vet inte varför det hände och är extremt besviken på mig själv. Jag vill lära mig från det här men samtidigt lämna det bakom oss och blicka framåt mot Polen.”

Hyundai Motorsport har nu fått se luckan i Konstruktörsmästerskapet upp till ledande M-Sport öka till 40 poäng efter flera missade möjligheter på Sardinien. Förutom fler etappsegrar och visade potential från alla tre bilar finner teamet mindre tröst i endast en pallplats efter helgen.

WRC fortsätter med ytterligare ett rally på grus i Polen senare i juni. Det är den åttonde omgången av totalt 13 i mästerskapet. Den 29 juni till 2 juli sträcker sig ett av Hyundai Motorsports favoritrallyn över 23 etapper.

Slutresultat - Rally Italia Sardegna

2 Hyundai Motorsport 194
3 Toyota Gazoo Racing World Rally Team 143
4 Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team 97

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1991. I Sverige har Hyundai idag 80 försäljningsställen och 101 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2015 såldes 4,96 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag 13 bilfabriker; tre i Korea, fyra i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.

Se även www.hyundai.se

Följ @HyundaiSverige på Instagram