Hyundai presenterar nya i30-familjen, bland annat med nya i30 Turbo

Hyundai presenterar nya i30-familjen, bland annat med nya i30 Turbo

• Ny i30-turbomodell med 186 hk, 1,6-liters T-GDI-motor toppar den nya familjen
  • Nya i30 har fått en uppdaterad design för att göra den ännu mer attraktiv
  • Nytt motor- och växellådsutbud ger förbättrad bränsleeffektivitet och köregenskaper

Stockholm den 11 december 2014

Hyundai har lanserat en ny toppmodell för den nya i30-familjen: i30 Turbo, en mer prestandaorienterad modell som inriktas på körglädje med exklusiva sportiga designfunktioner. Hela den nya i30-familjen har utvecklats genom nya motorer, växellådor, säkerhets- och komfortfunktioner och uppdaterad exteriördesign för att göra Hyundais toppsäljande modell ännu mer attraktiv.

Från och med 2015 kan den nya i30-familjen också erbjuda förbättrad motoreffektivitet för den nya bilens tre olika karossmodeller: tredörrars, femdörrars och kombi. Den uppdaterade bilen ger en förbättrad körupplevelse genom en ny sjustegad DCT-växellåda, och den populära i30-familjen blir nu dessutom ännu attraktivare tack vare en Nürburgringstestad modell med 186 hk - i30 Turbo. För 1.6 liters dieselmotor har bränsleförbrukningen reducerats till låga 3,6 l/100 km och koldioxidutsläppen så lågt som 94 g/km.

Uppdaterad exteriördesign
Hyundai europeiska designteam har gjort uppgraderingar av exteriören och uppdaterat det utseende som fick så positivt genomslag när den andra generationen lanserades 2012.

I fronten markerar en ny accentuerad sexkantig grill att nya i30 utgör en viktig del av Hyundai-familjen. Andra designförbättringar ska göra nya i30 mer attraktiv för kunderna i C-segmentet, bland annat de nydesignade lättmetallfälgarna (16 och 17 tum) och de tre nya exteriörfärgerna: Polar White, Orange Caramel och Jet Black.

Förbättrat motorutbud
Nya i30 erbjuds nu med ett utökat utbud som omfattar tre diesel- och fyra bensinmotorer – som alla är Euro6-kompatibla – med en uteffekt från 90 hk till 186 hk och koldioxidutsläpp från och med så låga nivåer som 94 g/km.

Köpare kan välja mellan tre olika dieselmotorer, en 1,4-liters med 90 hk och en 1,6-liters med två uteffektsversioner på 110 hk respektive 136 hk. Kunder som hellre kör på bensin kan välja mellan fem uteffekter, från 100 hk till 135 hk, eller också den nya T-GDI-motorn på 186 hk som är avpassad för den nya i30 Turbo-modellen.

De båda 1,6-liters dieselmotorerna och 1,6-liters GDI-bensinmotorn erbjuds med den nya sjustegade DCT-växellådan (7DCT). Detta alternativ ersätter den tidigare kompakta, konventionella sexstegade automatlådan med vridmomentsomvandlare och ger bättre bränsleeffektivitet och samtidigt ökad acceleration.

Bland annat ingår också följande bränslebesparande teknik: Integrated Stop & Go (ISG), däck med lågt rullmotstånd, ett generatorhanteringssystem (AMS) och en aktiv luftstyrning för att reducera luftmotståndet i frontgrillen.

Högpresterande nya i30 Turbo
För köpare som är ute efter mer körglädje och en lite speciell styling som skiljer sig från det vanliga har Hyundai lagt till en ny prestandaversion i 2015 års i30-sortiment.

Nya i30 Turbo drivs med en turboladdad 1,6 liters motor på 186 hk och har utvecklats med fokus på sportig kördynamik och vardagsfunktionalitet. Den har en acceleration från 0 till 100 km/h på 8,0 sekunder och topphastigheten ligger på 219 km/h.

Nya i30 Turbo har utvecklats på Hyundai testcenter vid den berömda Nürburgring Nordschleife i Tyskland och har ställts in så att den ska ge en sportig och underhållande körning. För att komplettera den 28 % högre effekten och det 38 % ökade vridmomentet (jämfört med 1.6 GDI-modellen) har i30 Turbo fått sportfjädring, nya 18-tums hjul och däck och en direktare styrning (2,78 varv lock-to-lock).

Nya i30 Turbo kommer att finnas i karossmodellerna 3- och 5-dörrars halvkombi i en rad olika unika lackeringar, däribland den nya färgen Jet Black – som endast går att få för Turbo-modellen. Nya i30 Turbo har exteriöra designelement som lyfter fram bilens sportiga karaktär, däribland en ny kylargrill, främre och bakre stötfångare med röda detaljer, ny LED-design i fronten, dubbla avgasrör och 18-tums lättmetallfälgar. Nya interiöra designelement är bland annat sportstolar fram, sportinstrumentbräda och kontrasterande röda detaljer på ratt, växelspaksknopp och de invändiga dörrsidorna.

Nya i30 har designats och konstruerats vid Hyundai Motors europeiska tekniska center i Rüsselsheim, Tyskland, och på företagets anläggning i Nošovice, Tjeckien.

Fem års garanti med fri körsträcka
För den nya i30, liksom för alla andra nya Hyundai-modeller, ingår Hyundais unika fem års garantipaket med fri körsträcka. Med det här programmet får kunden fem års garanti med fri körsträcka och fem års vägassistans.

Se teknisk data för bilarna i bifogad PDF

Följ denna länk om du vill se en sammanfattning av de nyheter som Hyundai nyligen presenterade i Frankfurt: https://www.youtube.com/watch?v=zFiMSUXyOj4&feature=youtu.be

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Lindham
PR- och informationschef Hyundai Bilar AB
Erik.lindham@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 85 försäljningsställen och 111 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 186 länder via 5 300 återförsäljare. 2013 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens fjärde största biltillverkare. Hyundai har idag 12 bilfabriker; tre i Korea, tre i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.

Se även www.hyundai.se