Hyundai visar upp konceptbil som drivs av bränsleceller

Hyundai visar upp konceptbil som drivs av bränsleceller

Stockholm den 24 februari 2014

Hyundai Motor har avslöjat konceptbilen Intrado, och därmed företagets vision om hur dagens bilar möter framtidens bilburna behov. Intrado är mycket mer än en uppvisning av koncept och design. Intrado förkroppsligar Hyundais tro att avancerad motorteknik och smart design kan kombineras för att bättre koppla samman bil med såväl förare som passagerare.

Intrado kommer att presenteras för allmänheten under motorsalongen i Geneve i nästa vecka, och är resultatet av helt nya tankegångar om konsumenters behov och förväntningar om den stundande framtidens bilar: bilar som är enkla att använda, naturliga att interagera med och anpassningsbara efter de olika kraven hos konsumenternas hektiska och aktiva livsstilar.

Namnet Intrado kommer från undersidan av en flygplansvinge – området som skapar lyftkraften. Bilens avancerade material och teknik är också inspirerad av flygplan, exempelvis genom en eliminering av all onödig vikt, logiska lösningar till komplexa problem och den mest effektiva drivlinan.

Utsidan av Intrado visar upp en framåtsträvande tolkning av Hyundais flytande formspråk. Bilens speciella form beror på att den ska vara effektiv på ett aerodynamiskt vis, utan onödiga prydnader och med minimalistiska detaljer. Karossens paneler är gjorda av avancerat stål i superlättvikt, direkt från Hyundais egna stålverk.

Insidan av Intrado definieras av ett fokus på användbarhet och anpassningsförmåga, och visar upp avancerade materialval i en radikal design som bildar en funktionell skönhet som påminner om en avancerad mountain bike. Innanmätets karbonram är tydligt exponerad och dess karbonfiber är framträdande när dörrar, motorhuv eller baklucka är öppna. Komponenter som vanligtvis är dolda har lyfts fram, inklusive de ”genomskinliga” luftventilationerna och den exponerade ramen som sätena sitter låsta i. Den ”Beaufort-orangea” färgen hamnar i kontrast med bilens karbonfiber och speglar bilens återhållsamma yttre detaljer.

Intrados lättviktskonstruktion visar på Hyundais vilja att producera lättare och starkare bilar som är enkla att köra och enkla att reparera. Den centrala karbonramen är framtagen med en helt ny teknik som väntar på patent, en teknik som har potential att förändra hela det sätt som bilar tillverkas på. Styrkan och styvheten i denna centrala struktur möjliggör också att karossens paneler kan tas fram i vilket material som helst, vilket ger bildesigners en stor flexibilitet och underlättar reparationsmöjligheterna. Det lättviktiga stålet i bilens kollisionsstruktur förstärker också bilens krock-egenskaper och reparationstider.

Intrado använder nästa generations drivlina med bränsleceller för vätgas och är kopplat till ett Li-ion 36 kWh batteri. Intrado tankas fullt på ett par minuter, och har en räckvidd på 600 kilometer och släpper inte ut någonting annat än vatten. Förutom förbättrad prestanda och utökad räckvidd bjuder Intrado på en mer responsiv och lättrörlig körupplevelse, tack vare den reducerade vikten och en allt högre effektivitet i drivlinan.

Intrado är den första Hyundai-bilen som utvecklas under Peter Schreyers ledning, som tillträdde som chefsdesigner för Hyundai Motor Group i januari 2013. Han säger: ”Intrado speglar en öppenhet och en vilja att förnya varumärket Hyundai. Den visar också att Hyundai vill att kunderna ska återupptäcka glädjen och friheten som är förknippad med bilkörning.”

Thomas Bürkle är chefsdesigner på Hyundai Motor Europes tekniska center och har styrt designteamet som skapade Intrado: ”I linje med löftet om en motorburen framtid som är mer relevant för bilisternas livsstil, gav vi Intrado en säregen form både ut- och invändigt, formad av lättviktsramen som tagit hänsyn till det som är endast är ytterst nödvändigt. På utsidan är designen definierad av en enkel men samtidigt sportig profil som visar den allra senaste tolkningen av ett flytande formspråk, medan insidan visar hur en minimalistisk utsmyckning passar perfekt med de olika livsstilarna hos dagens bilister.

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Lindham
PR- och informationschef Hyundai Bilar AB
+46-706-88 50 31
Erik.lindham@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 85 försäljningsställen och 110 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning
och service över hela världen. Hyundai sålde 2012 4,4 miljoner bilar världen
över. Bilarna säljs i 186 länder via 5300 återförsäljare. Hyundai har idag sju
tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland