Premiär idag för andra avsnittet av Hyundais U21-dokumentär Mästerskapet

Premiär idag för andra avsnittet av Hyundais U21-dokumentär Mästerskapet

Idag är det premiär för det andra och sista avsnittet i Hyundais dokumentärserie Mästerskapet, en serie som följer uppladdningen inför sommarens U21-EM i Tjeckien. I dagens avsnitt får man bl.a. följa med Bordeaux-anfallaren Isaac Kiese Thelin när han besöker en ortoped i Malmö för att prova ut specialgjutna sulor till sina fotbollsskor, och en bakom-kulisserna titt på finalarenan i Prag.

Stockholm den 11 juni 2015

Idag är det premiär för det andra och sista avsnittet av Mästerskapet, en dokumentärserie som tar tittarna bakom kulisserna på en av världens största och viktigaste fotbollsturneringar (se båda avsnitten här: www.hyundai.se/masterskapet). När sedan U21-EM drar igång den 17 juni kommer Hyundai även att stå som värdar för den webbaserade fotbollsstudion Euro Talk, som stöps om till ett specialformat fokuserat enbart på U21-EM.

Dokumentärserien är ett första steg för svenska Hyundai att visa upp att man är sponsor av världsfotbollen:

- Vi har sponsrat både FIFA och UEFA sedan 1997, och kommer fortsätta att göra det i framtiden. Trots det så är det ganska få som känner till att vi faktiskt är huvudsponsor för dessa idrottsevenemang, som är de absolut största i världen. Det känns otroligt kul att kunna visa den här dokumentärserien där vi lovar att bjuda på några unika inblickar i ett av världens största fotbollsmästerskap, som bara vi i egenskap av huvudsponsor kan producera. Sedan är det ju EM i Frankrike nästa år där vi kommer att göra någonting riktigt stort, säger Erik Lindham, PR- och informationschef på Hyundai.

I dagens avsnitt besöker Isaac Kiese Thelin sin ortoped i Malmö där han provar ut ett par specialgjutna sulor till sina fotbollsskor då han har haft lite känningar i sin häl. Dessutom får tittarna följa med till fotbollsarenan Eden i Prag där finalen i turneringen kommer att spelas.

Två av Sveriges mest lästa sportjournalister Erik Niva och Fredrik Lindstrand ger historiska återblickar på tidigare U21-turneringar som har haft en avgörande inverkan på några av dagens största fotbollsstjärnor.

Bakom produktionen står produktionsbolaget Dobb 2.0 AB med Michael Fahlstedt i spetsen, som bland annat gjort "I Zlatans fotspår” och "Blågula Drömmar" som sänts i tre säsonger på SVT.

För det kreativa och strategiska arbetet står Hyundais digitalbyrå Bizkit Havas, som fick ansvar för Hyundais totala kommunikationssatsning tidigare i år. Rickard Bröms är kreativ chef på byrån och berättar:

- Det är inte bara ofantligt skoj och enormt stort att få göra fotbollsdokumentär. Det är framförallt nödvändigt och en självklar aktivering av ett långt sponsorskap. Ett sponsorskap som fått klara sig helt ensamt tidigare vilket gjort det väldigt anonymt. Genom Mästerskapet drar vi igång en långsiktig fotbollssatsning som ger sponsorskapet ett sammanhang. Ambitionen är att skapa underhållning för riktigt fotbollsintresserade. Snudd på nördigt. Formatet kommer endast finnas tillgängligt på hyundai.se och Hyundais Youtubekanal. Inga mediesamarbeten eller annan påtvingad kommersialisering. Vi nöjer oss med att publiken kommer till vårt hem för att se programmet. Fokus ligger på innehåll, struktur och format. Målet är att några ska älska Mästerskapet – inte att massor ska vara ambivalenta. Riktig passion går att skala till något stort medan likgiltighet är oanvändbart.

När turneringen drar igång den 17 juni kommer Hyundai stå som värdar för den redan etablerade fotbollsstudion EuroTalk, som kommer att förläggas till Hyundai.se. Studion kommer visa allt från matchanalyser till reportage nere från Tjeckien. Mer information släpps nästa vecka.

Se båda avsnitten av Mästerskapet här: www.hyundai.se/masterskapet

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Lindham
PR- och informationschef Hyundai Bilar AB
+46-706-88 50 31
Erik.lindham@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 85 försäljningsställen och 111 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 186 länder via 5 300 återförsäljare. 2013 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag 12 bilfabriker; tre i Korea, tre i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.

Se även www.hyundai.se