Projektet Ströpstad i Nykvarn om 178 hyresrätter som I am Home sålt till SBB

Ett initiativtagande för en hållbar morgondag

För oss är det en självklarhet att skapa projekt som gör morgondagen bättre än vad den är idag. Därför är projektet Ströpsta i Nykvarn planerat för en hållbar byggnation och låga energivärden.

I slutet av 2020 påbörjades markarbetet för projektet Spröpsta, ett projekt om 178 lägenheter i Nykvarn.

- Det är otroligt kul och spännande att projektet satt igång på riktigt nu. Markarbeten är i full gång och många mil därifrån håller produktionen på för fullt för att snart leverera de första volymelementen från Sizes, säger Freddie Övegard, projektledare för projektet.

- Förutom att skapa bra boende och en bra boendemiljö läggs nu också mycket tid och engagemang för att göra fastigheterna så energieffektiva som möjligt, med målet att klara cirka hälften av nybyggnadskravet. För att klara detta kommer vi bland annat installera en stor mängd solceller, man kommer kunna se utifrån vägen att det är ett energieffektivt bostadsområde, säger Freddie Övegard, projektledare för projektet.

Projektet kommer att byggas med industriellt tillverkade volymelement i KLT. Byggnadsmetoden och valet av material bidrar till en mer hållbar byggnation.

Projektet är sålt till SBB och de 178 lägenheterna kommer att upplåtas som hyresrätter. Första etappen är beräknad att färdigställas Q1 2022.